Hilton onderzoekt imago luchthavenhotels

Hilton onderzoekt imago luchthavenhotels

Hilton Wordlwide heeft een wereldwijd onderzoek laten uitvoeren naar hoe reizigers denken over luchthavenhotels en wat de redenen zijn om voor een hotel op een vliegveld te kiezen. Ook Nederlandse reizigers werden ondervraagd.

Dagelijks nemen wereldwijd 8 miljoen mensen het vliegtuig, en tussen 2010 en 2015 is de vraag naar hotelkamers op luchthavens toegenomen van 55 tot 65 miljoen.

De twee belangrijkste redenen voor gasten in om een luchthavenhotel te overnachten zijn: zaken of een gemiste vlucht/onhandige vluchttijd. Wel worden luchthavenhotels meer en meer een bestemming op zich, met spa-faciliteiten en goede f&b. Toch zijn de begrippen die reizigers noemen als ze een negatief idee hebben van luchthavenhotels vooral ‘saai’, ‘verouderd’ en ‘te druk’.

Voordeur van Nederland

Hilton greep de opening van Hilton Schiphol, volgens president EMEA bij Hilton Worldwide Simon Vincent de nieuwe voordeur van Nederland en dé benchmark voor luchthavenhotels binnen Hilton, aan om een onderzoek uit te voeren onder reizigers.

In dat onderzoek ondervroeg Hilton 5500 volwassen reizigers die de voorgaande 12 maanden minstens twee keer in een full-service luchthavenhotel hadden overnacht. Onder ‘luchthavenhotel’ verstaan de onderzoekers een hotel dat maximaal drie kilometer van een vliegveld ligt en shuttelservice biedt. De ondervraagden zijn ongeveer gelijk verdeeld over vijf landen: Nederland, Duitsland, Engeland, de VS en China.

Locatie of prijs-kwaliteit

De verschillen zijn behoorlijk. Zo vinden Nederlanders de locatie de belangrijkste reden om voor een luchthavenhotel te kiezen, 47 procent. Van de Chinezen noemt slechts 16 procent dat als belangrijkste factor.

Voor Nederlanders is prijs-kwaliteit dan weer slechts voor 14 procent de voornaamste keuzereden, waar dat voor 53 procent van de Duitsers doorslaggevend is. Chinezen vinden de aanwezige faciliteiten het belangrijkst: 58 procent noemt dat als factor.

Gemiste vlucht

70 procent van de reizigers geeft aan dat een gemiste vlucht of vliegen op een onhandig tijdstip de voornaamste reden is om in een luchthavenhotel te overnachten.

Van de Nederlandse ondervraagden vindt 35 procent luchthavenhotels saai en 33 procent ook te druk. Nadat de onderzoekers foto’s lieten zien van nieuwe luchthavenhotel, waaronder de Hiltons op Schiphol en München, verschoof het oordeel naar ‘modern (70 procent) en ‘luxe’ (ook 70 procent). Ook gaf de helft van de respondenten aan graag in een dergelijk hotel te verblijven.

Download hieronder het volledige rapport.

Hilton-Blue-Paper_The-Rise-of-the-Airport-Hotel_February-2016.pdf

Download