Accor gaat samenwerken met Chinese internetgigant Alibaba

Accor gaat samenwerken met Chinese internetgigant Alibaba

Accor en Alibaba Group zijn een strategische samenwerking aangegaan. Deze samenwerking zal bestaan uit de ontwikkeling van een reeks digitale applicaties en loyaliteitsprogramma's. Ook wordt het portfolio van Accor extra onder de aandacht gebracht van de honderden miljoenen Chinese klanten van Alibaba.

Voor de aankondiging organiseerden Accor en Alibaba een speciale ceremonie in Beijing georganiseerd tijdens de China International Expo 2019.

De strategische samenwerking maakt het voor Chinese Alibaba-consumenten (bijna 700 miljoen) mogelijk gebruik te maken van Accor's speciale aanbiedingen. Het zorgt voor een naadloze integratie van de klantreizen van Accor binnen het uitgebreide ecosysteem van Alibaba.

Alibaba’s reisplatform Fliggy maakt het voor consumenten mogelijk om hotels te boeken, toegang te krijgen tot cateringdiensten, entertainment te boeken en te profiteren van andere lifestyle-diensten.

Haoke

Accor heeft met haar Haoke programma (Haoke betekent ‘welkom’ in het Chinees) al een programma waarmee hotels van de groep kunnen laten zien dat ze zich met Chinees sprekende medewerkers en menukaarten en andere hotelinformatie in het Chinees specifiek richten op reizigers uit China.

Alibaba op haar beurt gaat de services en voordelen uit het nieuwe loyaltyprogramma van Accor (ALL – Accor Live Limitless) beschikbaar stellen aan al haar klanten, waarmee de uitrol van het programma, zeker in China, versneld moet worden.

‘We zijn verheugd dat we een wereldwijde samenwerking aangaan met Alibaba, een van de meest vooruitstrevende techbedrijven ter wereld’, zegt Accors ceo Sebastien Bazin. ‘China is een belangrijke speler in het wereldwijde toerisme, en dit partnerschap staat ook symbool voor de sterke band tussen China en Frankrijk.’

‘Alibaba richt zich al 20 jaar op het stimuleren van consumptie, en toerisme is daar een belangrijk segment van’, zegt Alibaba ceo Daniel Zhang.

‘We zien deze samenwerking als een verdere stap richting het digitaliseren van de reisindustrie’, zegt Angel Zhao, president van Fliggy en senrior vice president van de Alibaba Group. ‘We kijken er naar uit om de honderden miljoenen Chinese consumenten in onze bestanden de mogelijkheid te bieden via Accor de wereld te ontdekken. We willen vooral een jonge generatie introduceren bij het Accor portfolio, en hen een nieuwe digitale ervaring te bieden.’

De samenwerking tussen Accor en Alibaba Group is een direct gevolg van de successen van Accors flagship store op Fliggy, die sinds 2016 bestaat. Vooral op Singles Day (11 november) haalt Accor goede scores en recordomzetten op Fliggy.