Ontbijtsessie Horecava 2020: hoe technologie hotels kan helpen

Ontbijtsessie Horecava 2020: hoe technologie hotels kan helpen

Met vier powerpitches van een kwartier namen Erik-Jan Ginjaar van Postillion Hotels, Jacob Brobbel van Hollander Techniek, Dennis Vermeulen van CityHub en Jos Klerx van Rabobank hun toehoorders mee in wat techniek voor hotels kan betekenen.

Hotel World houdt op de Horecava elke ochtend ontbijtsessies, waarbij sprekers hun publiek in korte presentaties bijpraten over een thema binnen de hotellerie. Op de dinsdag was dat 'technologie & innovatie'.

Artificial Intelligence

Erik-Jan Ginjaar ging in op Michiel, de artificial intelligence (AI) oplossing voor boekingen die Postillion Hotels zelf heeft ontwikkeld. ‘Michiel werkt met zogeheten transactionele AI. Wereldwijd zijn er maar drie bedrijven die daar mee bezig zijn, waaronder wij. Best vet.’

Michiel heeft het proces van een binnenkomende aanvraag tot het versturen van een passende offerte volledig geautomatiseerd, waarmee theoretisch fors kan worden bezuinigd op personeelskosten. Theoretisch, omdat bij Postillion een heel team van mensen betrokken is bij het ontwikkelen en nu monitoren van Michiel.

‘Complexe reserveringen waar een menselijke medewerker zo’n 8 uur mee bezig is om tot een offerte te komen, kan Michiel in 1 minuut 12.’ Dat blijkt zelfs té snel: klanten vertrouwen het niet als een offerte praktisch meteen terugkomt. Dus stuurt Michiel de offerte na een half uur.

Conversie neemt 12 procentpunt toe

Postillion is in april 2018 begonnen met de ontwikkeling van Michiel. In het begin keken medewerkers van de hotelketen mee met alles wat het systeem deed, vanaf oktober 2019 werkt Michiel zelfstandig. Bij de helft van alle offertes is geen enkele menselijke controle meer. Het doel is dat dit stijgt tot 75 procent.

Sinds Michiel operationeel is, steeg de conversie van 23 procent naar 35 procent, zegt Ginjaar.

Postillion heeft zo’n 1,4 miljoen euro geïnvesteerd in Michiel. Het systeem is straks ook voor andere partijen te koop, het staat los van Postillion. Volgens Ginjaar hebben al vier andere hotelketens interesse getoond.

Op de vraag welk andere bedrijfsproces hij wil automatiseren, zegt de algemeen directeur van Postillion: ‘alles wat je in excel doet, kun je automatiseren. Onze droom is een kantoorloos hotel.’

Energie als bedrijfsmodel 

Na Ginjaar ging Jacob Brobbel in op de kansen die de energietransitie hotels biedt. ‘Energie wordt een steeds belangrijker factor bij het ontwikkelen van nieuwe panden – ook hotels. Hotels kunnen gaan fungeren als energiehub.’

Hij noemt bijvoorbeeld de mogelijkheid om een big battery in de kelder te zetten. ‘Netbedrijven betalen daarvoor. Met zulke big batteries kunnen ze fluctuaties op het net beter opvangen. En als straks iedereen een elektrischeauto rijdt, verwachten gasten wel dat ze die op kunnen laden als ze in je hotel overnachten. Dan komt zo’n megabatterij goed van pas.’

Volgens hem is het wel verstandig met zulke elementen al bij de ontwikkeling van een hotel rekening te houden. ‘Met zonnepanelen op het dak en een big battery in de kelder, gaat een hotel al aardig richting een energiehub. Dat kan onderdeel worden van je verdienmodel. Er zit geld in energie.’

Technologie reduceert payroll 

Een hotelketen waar techologische oplossingen ver zijn doorgevoerd is het Nederlandse CityHub. Dennis Vermeulen, hoteldirecteur van CityHub Amsterdam schetst dat bij een gemiddeld hotel de personeelskosten ongeveer 30 tot 35 procent bedragen. Bij CityHub nog geen 10 procent.

In de hotels werken nauwelijks mensen, gasten kunnen alles zelf: van inchecken tot biertappen in de bar. De enige menselijke medewerkers – naast schoonmakers – zijn CityHosts die 24 uur per dag in de hotels aanwezig zijn. Via de eigen app kunnen gasten daar contact mee maken.

Om ervoor te zorgen dat de kostenpost personeel er grotendeels uit kon, is een systeem ontwikkeld waarbij gasten alles in het hotel activeren met een rfid-chip in een polsbandje. Die kunnen ze na aankomst zelf activeren met een code die per mail is toegezonden. Met dat bandje maken gasten hun kamer open en kunnen ze drankjes pakken in de bar.

Naast het polsbandje is de CityHub-app de andere tool die gasten nodig hebben. Daarmee bedienen ze domotica in hun hub (moodverlichting en streamen van muziek) en kunnen ze contact opnemen met de CityHost.

Data helpt verspilling terug te dringen 

Als laatste schetste Jos Klerx, sectorspecialist horeca & recreatie bij Rabobank, hoe data hotels kunnen helpen. Als voorbeeld noemt hij het terugdringen van voedselverspilling, zoals aangetoond in de Food Waste Challenge, waar Rabobank partner in was.

Bilderberg nam deel aan die challenge, en wist op basis van data hun voedselverspilling van met name het ontbijt met 76 procent terug te brengen. ‘Met voorspellende data, kunnen hotels 50.000 tot 125.000 euro per jaar besparen’, stelt Klerx.