Deze 12 boekingskanalen brachten meeste hotelomzet binnen

Deze 12 boekingskanalen brachten meeste hotelomzet binnen

De grote boekingssites Booking.com en Expedia brachten in 2019 voor hotels de meeste omzet binnen uit kamerreserveringen, gevolgd door directe boekings bij hotels zelf. Siteminder inventariseerde de markt en komt tot een top-12 van kanalen die de meeste kameromzet binnenbrengen.

Distributieplatform Siteminder, onder meer bekend van The Channel Manager, onderzocht in 20 bestemmingen wereldwijd de top 12 van kanalen onder de eigen klanten.

Top-12 voor Nederland

De top 12 van hotelboekingskanalen in 2019 in Nederland, gebaseerd op een totale bruto omzet van klanten van SiteMinder.

  1. Booking.com
  2. Expedia Group
  3. Directe boekingen
  4. Hotelbeds
  5. Hostelworld Group
  6. Agoda
  7. Global distribution systems
  8. HRS - Hotel Reservation Service
  9. totalstay van WebBeds
  10. Lastminute.com
  11. Sunhotels van WebBeds
  12. Voordeeluitjes

‘Het is belangrijk dat hoteleigenaren zich bewust zijn van de veranderingen in het landschap van hotelboekingen, en hoe hun gasten hun accommodatie kiezen’, aldus Rebeca Rubio, Country Manager in Nederland, van Siteminder. ‘Belangrijk in onze lijst van de 12 meest populaire hotelboekingen zijn totalstay van WebBeds en Lastminute.com, die in het afgelopen jaar allebei twee plekken zijn gestegen.’

Directe boekingen

Wereldwijd valt volgens Siteminder op dat directe boekingen aan terrein winnen: in 14 van de 20 onderzochte markten staat dit kanaal gelijk of hoger in de ranglijst ten opzichte van een jaar eerder.  In Nederland staan directe boekingen net als vorig jaar op plek drie.

De senior directeur van Global Demand Partnerships bij Siteminder, James Bishop, stelt: ‘Directe online reserveringen dragen aanhoudend bij aan de omzet van hotels wereldwijd. Daarbij zien we dat hotelwebsites in de meerderheid van markten in de top vier van kanalen blijven en in veel gevallen omhoogschieten in de lijsten. Het is duidelijk dat hoteleigenaars actief zoeken naar het genereren van directe boekingen, door toename van kennis en innovatie, ook door het investeren in metazoekmachines. We zien ook technologieleveranciers deze behoefte ondersteunen, door professionele diensten toe te voegen aan hun aanbod van directe boekingen, effectief optredend als digitale marketingbureaus voor hotels.’

Een opvallende nieuwkomer noemt Sitminder de website Lastminute.com in de top 12 van twee markten in EMEA, waaronder Nederland. Dit laat volgens Siteminder de aanhoudende toename van spontane besluitvorming onder consumenten zien.

Airbnb

Ook Airbnb staat in sommige markten in de lijst. Sinds 2018 kunnen ook hotels hun accommodatie aanbieden via het platform. Hiervoor ging Airbnb een samenwerking aan met Siteminder, dat de partij is achter het veelgebruikte The Channel Manager.

Hotels die klant zijn bij SiteMinder kunnen AirBnB laten toevoegen als online channel, en zo ook realtime prijzen, beschikbaarheid en boekingen beheren via een koppeling met hun PMS. De kamers worden dan in het aanbod van AirBnB getoond.

Siteminder heeft in haar klantenbestand ruim 35.000 hotels in meer dan 160 landen. De meer dan 105 miljoen reserveringen die jaarlijks via dit platform worden gegenereerd zorgen voor meer dan 31 miljard euro omzet in die hotels.