Peiling onder hotels na persconferentie: 'Het regent annuleringen'

Peiling onder hotels na persconferentie: 'Het regent annuleringen'

Nu ook hotels geen gasten meer in hun restaurants mogen ontvangen én geen roomservice mogen verzorgen, zien veel hoteliers de feestdagen, die als doekje voor het bloeden nog wat omzet binnenbrachten, somber tegemoet. Dat blijkt uit een peiling van Misset Horeca onder ruim 100 hoteliers. Waar een enkel hotel de komende weken tot wel 97 procent bezetting zag, regent het nu annuleringen. Een groot aantal hotels sluit nu de deuren.

Menig hotel bereidde zich voor op een goed gevuld huis met de feestdagen. Met (sterren)chefs werden arrangementen opgezet om de komende weken te overnachten met een fijn diner, al dan niet op de kamer geserveerd. Met één zin in de persconferentie van Mark Rutte op 14 december werden al die initiatieven met een klap van tafel geveegd.

Dit raakt zowel hoteliers als restaurateurs keihard. Na een dramatisch jaar zagen veel ondernemers de laatste weken van 2020 nog als klein lichtpuntje: gasten wilden er graag even tussenuit, en hotels boden uitkomst. Zeker in combinatie met een uitgebreid diner in het hotelrestaurant of op de kamer, liepen de boekingen binnen.

Uit een peiling onder ruim 100 hotels bleek dat de gemiddelde bezetting de tweede helft van december bij die hotels op ruim 41 procent lag. Dat is natuurlijk veel lager dan dezelfde periode in andere jaren, maar het bood hoop. Een enkel hotel gaf aan dat wel 80, 90 of zelfs 97 procent van de kamers gereserveerd was.

Tot dinsdagavond 14 december. Al meteen na de persconferentie stond bij sommige hotels de telefoon roodgloeiend. Gasten die hun boeking wilden annuleren. Want als je niet dat vijfgangendiner van die goede chef kunt eten, zelfs niet op je kamer, waarom zou je dan naar een hotel gaan?

Gedecimeerd

Bijna 55 procent geeft aan dat het annuleringen regent. ‘Het aantal reserveringen is gedecimeerd’, zegt een hotelier. Een enkeling zegt dat veel vooruitbetaalde reserveringen wel verzet zijn naar een later moment.

Nog eens bijna 21 procent gaf, daags na de persconferentie, aan dat het nog meeviel met de annuleringen maar dat ze die wel verwachten.

Bijna 17 procent van de respondenten heeft na de persconferentie of nadat vrijwel alle reserveringen uit de boeken waren verdwenen, besloten het hotel te sluiten. Nog eens 12,5 procent had het hotel al dicht, waarmee bijna 30 procent van de ondervraagde hotels nu dicht is.

Absurd en dramatisch

Op de vraag wat hoteliers vinden van de nieuwe beperkingen voor hotels, lopen de reacties uiteen. Een greep:

‘Heel goed, beter korte pijn dan langdurig aanhouden. Daarnaast hadden we als hoteliers echt véél te veel speelruimte en werd die ook nog eens veelvuldig opgerekt. Dat mag dan misschien juridisch, maar zo zijn de regels niet bedoeld. Ik stoor me mateloos aan het opzoeken van alle randen, daarmee verpest je het ook voor de goedwillende ondernemer die vooral opheffing van alle maatregelen nodig heeft om te overleven.’

‘Te vergaand. Dat zelfs roomservice niet mag, is absurd.’

‘Jammer. Vooral dat er geen ontbijt in de kamer geserveerd mag worden.’

‘Als ze eerder een "harde" lock down hadden gedaan, dan hadden we met Kerst en Oud &Nieuw open kunnen zijn.’

‘Onterecht en dramatisch.’

‘Echt belachelijke maatregel en is echt heel erg voor onze omzet.’

‘Kan mij erin vinden, maar wel balen. Minder investeringen in de toekomst.’

‘Dramatisch, omdat ik wel alle kosten ervoor heb gemaakt en nu maak ik ook kosten voor het annuleren. Voor de gasten is het ook erg, wij hadden het echt veilig en goed voor elkaar. Dit is de zoveelste megastrop, we krijgen ook alle extra regelingen niet, omdat we voor de crisis meer dan 250 mensen in dienst hadden. Sommige mensen gaan toch iets doen met de feestdagen. Geef hen dan tenminste een veilig alternatief bij ons. Nu staan mijn annuleringen in de drukke Tenerife-rij van Schiphol...’

‘Ik ben het eens met de maatregelen. Ze komen alleen veel te laat en het is compleet belachelijk dat je als middelgroot bedrijf keihard genaaid wordt door de cap van 90k op de vaste lasten. Onze vaste lasten zijn dik 4 ton per kwartaal en we krijgen dus defacto nog geen kwart vergoed, waarvan we ook nog eens 20 procent zelf moeten voorfinancieren. Wij voelen ons echt in de steek gelaten door de overheid en maken ons zeer grote zorgen over de continuïteit van ons bedrijf.’

‘Heel slecht, betuttelend en uitgegaan van wat niet kan ipv wat wel (veilig) kan. Heel erg teleurgesteld in Rutte als opperhoofd van de VVD.’

‘Voor vele bedrijven met hoge vaste lasten gaat dit de nekslag zijn.’

‘Onnodig en krom beredeneerd’

Over de deelnemers

De hoteliers die zijn benaderd, zijn verspreid over heel Nederland. Ruim 54 procent van de respondenten is gevestigd in een binnenstad of dorpskern, ruim 20 procent in de natuur, zo’n 13 procent in de periferie van een stad of dorp en de rest aan de kust of in de buurt van Schiphol.

13 procent heeft minder dan 50 kamers, 46 procent heeft 50 tot 100 kamers, 13 procent heeft 100 tot 150 kamers en 30 procent 200 kamers of meer.

Bekijk deze collectie

Wetgeving

In deze collectie alles over wetten en regels waar de horeca mee te maken heeft. Van de recente wijzigingen in de pensioenwet tot inzichten in de Bibob-regelgeving. Leer hoe je aan wet- en regelgeving voldoet en hoe je vergunningen aanvraagt.