Store-manager is spil in succesvolle foodketen Stach

Store-manager is spil in succesvolle foodketen Stach

'Wanneer de artikelen óók bij Albert Heijn en Jumbo in de schappen liggen, verdwijnen ze bij ons weer.' Stach Schaberg, eigenaar van foodwinkelketen Stach, wil trendsetter zijn. Met de opening van een vestiging in Haarlem staat de teller inmiddels op 19. De store-manager is de belangrijkste functie binnen het bedrijf en een succesfactor.

De van oorsprong Amsterdamse eetwinkel Stach, gespecialiseerd in verantwoorde to-go producten en soms onbekende specialiteiten van lokale leveranciers, groeit uit zijn jasje en kondigt voor de eerste helft van 2019 stabilisatie aan. Alle werkprocessen worden onder de loep genomen en er gaat meer aandacht uit naar het personeel. ‘Daar gaan we na de groei van de afgelopen jaren in investeren. We ontwikkelen een opleidingsprogramma, zodat onze medewerkers straks over nog meer productkennis beschikken en de klanten en bezoekers beter van dienst kunnen zijn’, zegt grondlegger Stach Schaberg in het hoofdkantoor van Stach aan de Amsterdamse Admiraal de Ruijterweg, een luttele tweehonderd meter verwijderd van een van zijn vestigingen in stadsdeel De Baarsjes.

Ontbijten met groenten

Schaberg is in 2011 van start gegaan met zijn eerste winkel en blikt in de laatste weken van 2018 tevreden terug op de afgelopen jaren. Jaren waarin hij, zoals hij het zelf zegt, opereert aan de ‘zijlijn van de supermarkt’. Met zo’n 1.000 artikelen in het assortiment en 150 veelal kleine leveranciers, wil hij de consument vooral verrassen. Maar dan wél rekening houdend met trends als vers, vegan, vegetarisch en duurzaam. Schaberg: ‘Onze klanten verwachten leuke innovaties die anderen niet hebben. In de herfst hebben we een to go-ontbijtje gelanceerd met pompoen en granola. Er wordt in toenemende mate ontbeten met groenten en daar spelen we op in. Ook ligt er vegan melkchocolade in de schappen.’

Onze klanten verwachten leuke innovaties die anderen niet hebben”

Het zijn introducties die in Amsterdam aanslaan, maar wellicht in andere delen van het land niet. ‘Klopt’, zegt Schaberg. In stadsdeel De Baarsjes blijkt dat hij haarfijn aanvoelt wat er leeft in de hoofdstad, en hij beseft dat in andere steden en andere regio’s de consument anders reageert. Op dit moment is het bij wijze van spreken nog niet slim om in De Achterhoek van start te gaan, maar dat kan veranderen. Inmiddels is hij wel actief met foodshops in Utrecht en vanaf juni in zijn woonplaats Haarlem. ‘Twee jaar geleden had het ook in Haarlem nog niet gekund. Mensen willen daar eerst twee of drie keer op een verjaardag horen dat het wat is, en dan pas kopen ze daadwerkelijk. De inwoners zijn afwachtender dan hier. In Amsterdam is het veel eerder kopen en gewoon proberen. Dat mentaliteitsverschil is mij heel duidelijk geworden’, zegt Schaberg.

Horeca aan de randen van de stad

De Haarlemmer had tien jaar geleden niet kunnen bevroeden dat in stadsdeel De Baarsjes een Stach zou kunnen floreren. De Baarsjes is van oudsher een arbeiderswijk in Amsterdam-West, grotendeels gebouwd tussen 1920-1940. In de jaren zeventig en tachtig verloederde de wijk. Maar de afgelopen decennia is hard geknokt door bewoners en bestuurders om de buurt in ere te herstellen. Stach Schaberg zag de kentering en opende er een vestiging. ‘Je ziet dat meer mooie concepten zich hier beginnen te vestigen. In het centrum wordt het, zoals bekend, enorm druk en er is een beweging van horeca gaande richting de wijken. De toerist wil niet meer alleen door de Kalverstraat lopen, maar zoekt ook de randen van de stad op. De Baarsjes profiteert daar nu van, ook door de komst van veel tweeverdieners is de wijk echt tot grote bloei gekomen.’

Cruciale rol voor store-manager

Een cruciale rol is in de winkels van Stach weggelegd voor de store-manager. ‘Dat is de belangrijkste functie binnen ons bedrijf. De store-manager bepaalt de sfeer in de winkels en moet over goede communicatieve eigenschappen beschikken en aanvoelen wat er speelt en leeft in de omgeving van de winkel. Het moet iemand zijn die het leuk vindt om met anderen te praten’, zegt Stach Schaberg die wervings- en selectiebureau Foodmanagers altijd inzet voor de zoektocht naar deze spil in het bedrijf. ‘Ik ken eigenaar Ruud van der Leij uit onze tijd dat we samen bij Marqt werkten. Hij voelt feilloos aan welk type wij nodig hebben. En dat is iemand anders dan de man of vrouw die in een grote supermarkt manager is. Dáár gaat het proces soms boven het menselijke, dat is bij ons andersom.’ De store-manager moet zorgen dat er een gemotiveerd team staat, dat de winkel er aantrekkelijk uit ziet en vooral zorgt dat de klant zich verwondert.

We willen die huiskamer op de hoek van de straat zijn, waar mensen voor méér komen dan alleen functioneel boodschappen doen”

Huiskamer op de hoek van de straat

Stach Schaberg vindt dat zijn winkels ook een sociale functie hebben, met het liefst vaste gezichten. De vergelijking met de kruidenier van vroeger gaat zeker op zegt hij. ‘Dat is wel wat we nastreven. Alleen zijn de tijden natuurlijk wel veranderd en willen wij onze klanten op ieder moment van de dag kunnen bedienen. Zowel voor het ontbijt, de lunch, de avond als tussendoor. En daarom willen we die huiskamer op de hoek van de straat zijn, waar mensen voor méér komen dan alleen functioneel boodschappen doen.’ De storemanagers worden door Foodmanagers voorgedragen, de andere medewerkers – gemiddeld twaalf tot veertien per winkel - werft Stach Schaberg zelf. Onder meer door inzet van social media als Instagram, Facebook en het verstrekken van bonussen aan mensen die met succes een ander aandragen.

Geen standaardisatie assortiment

Opvallend binnen de keten van winkels is dat ze niet allemaal hetzelfde zijn. Schaberg wil maatwerk leveren en kijkt naar de behoeftes op de betreffende locatie. ‘We standaardiseren ons assortiment niet.’ Zo is het consumentengedrag in stadsdeel De Baarsjes anders dan in de foodshop die Stach ook opende in het Mercure hotel Amsterdam City. In de shop, die qua uitstraling vergelijkbaar is met de verschillende Stach-vestigingen, is een groot deel van het wisselende assortiment te koop. Het past binnen de filosofie van Mercure om nieuwe verse producten van lokale ondernemers aan te bieden. Het geeft de lobby van het hotel een impuls.

Albert Heijn of Jumbo op bezoek

Hoe kleinschalig de winkels ook zijn, regelmatig krijgt Schaberg delegaties van bijvoorbeeld Albert Heijn of Jumbo over de vloer. Zij willen toch zien wat de trends zijn en waarmee de ondernemer scoort. ‘Soms pikken ze iets op wat daarna ook bij deze ketens in de schappen ligt. Op zo’n moment is het voor mij zaak er weer mee te stoppen. Want daar kunnen wij prijstechnisch dan niet meer tegenop,’ vindt de 38- jarige ondernemer die de ontwikkelingen in het supermarktkanaal dus ook nauwlettend in de gaten houdt omdat het invloed heeft op het assortimentsbeleid binnen zijn eigen keten. Voor hem staat het eerste halve jaar van 2019 dus in het teken van stabilisatie. Maar hoe zit dat met de tweede helft van volgend jaar ? ‘Dan kijken we opnieuw waar we staan en waar we verder door willen groeien. Dat kan zijn met groei in winkels, een uitbreiding met foodshops in de hotellerie, maar ook gaan we wellicht onze chocoladelijn, die bij Harrods in de schappen ligt, verder doorontwikkelen. Of een combinatie van deze drie. We blijven in ieder geval niet stilstaan, ’ besluit Stach Schaberg.

Nieuwe stap in je horeca-carrière?

Ben jij op zoek naar een baan in foodretail, retail of horeca en heb je enkele jaren ervaring als leidinggevende? Of kun je een frisse blik gebruiken bij het maken van een nieuwe stap in je carrière? Foodmanagers kijkt graag mee wat die nieuwe stap voor jou inhoudt om vervolgens te proberen jouw wensen om te zetten naar een functie bij een van de opdrachtgevers. Benieuwd geworden? Neem contact op voor een kennismaking. Kijk op www.foodmanagers.nl voor meer informatie of bel naar 020-33 79 429 voor het maken van een afspraak.

Dit artikel is gesponsord door Foodmanagers