Discussie over prijsverhoging Restaurant Week

Discussie over prijsverhoging Restaurant Week

De prijsverhoging van Restaurant Week in maart 2011 zorgt voor wisselende meningen in de branche. 'Naast de jaarlijkse aansluitkosten en de fee per deelname willen ze nu ook nog een bijdrage per couvert', moppert een van de deelnemende horecaondernemers. Gevolg is dat er een levendige discussie over de Restaurant Week gaande is in de Misset Horeca Group op LinkedIn.

Annika Hollebek van restaurant De Deining in Groede zegt zich te verbazen over de maart-editie van Restaurant Week.

Ze schrijft: ‘Per gereserveerde gast willen ze een afdracht van 1,25 euro bovenop de fee voor deelname en de kosten voor de vermelding op de site. Ze verhogen wel de menuprijs met € 2,50, maar willen daar dus € 1,25 zelf van hebben. Ik heb hier zelf gemengde gevoelens bij’.

De melding van Hollebek heeft intussen voor flink wat reacties gezorgd. Zo vraagt Bjorn-Joyce Staneke van Restaurant Loc 23 in Zevenbergen zich af wat er met de meerprijs wordt gedaan.

Steven Flore van BINNEN in Breda zegt verbaasd te zijn over de ophef. Flore: ‘De Restaurant Week is een succes. Tijdens zo’n week zitten we zeven dagen afgeladen vol. Niet alleen draai je dus een leuke weekomzet, daarnaast krijg je ook een enorme hoeveelheid gasten in je zaak die anders nooit zouden komen’.

Remco Glas van Loeca in IJmuiden en sectorvoorzitter Drankverstrekkende Bedrijven van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) adviseert om niet mee te doen en zelf creatief en actief te ondernemen. ‘De wereld ligt aan onze voeten met het www…’ .

Initiator van de Restaurant Week, Jeroen van den Brink, laat weten dat iedereen profiteert van de verhoging van de deelnamevergoeding. ‘Het geld wat we extra vragen aan de gasten verdelen wij als volgt. De helft gaat naar de deelnemende restaurants toe zodat zij meer omzet genereren. Het andere deel gebruiken we voor een bijdrage aan het goede doel (We Care Foundation), investeringen in IT en extra PR. Per saldo worden alle deelnemende restaurants er dus alleen maar beter van’, aldus Van den Brink.

Van den Brink vervolgt: ‘Het maximum aantal deelnemers is vastgesteld op 1250. Wij hebben meer dan 1700 aanmeldingen gekregen dus we moeten nu ook selectief zijn. Daarnaast gaan we de regels omtrent het deelnemen ook aanscherpen zodat het concept succesvol kan blijven’.

Tip

Meepraten over deze of andere vakdiscussies? Dat kan. Sluit u als member aan bij de gratis Misset Horeca Group op LinkedIn en praat mee over belangwekkende thema’s in onze branche. Ook is het mogelijk om zelf een discussie te starten. Reclame of andere promotieteksten worden niet op prijs gesteld.