Trends 2011: Sober multi-culti gemak

Trends 2011: Sober multi-culti gemak

Gehaktballen, de Koreaanse keuken, grutten, taco's en Vietnamese sandwiches zijn de ingrediënten voor de nieuwste foodtrends in 2011. Althans als het aan de New Yorkse trendwatchers Baum & Whiteman ligt. De Telegraaf publiceerde voor Nederland een veel soberder vooruitblik.

De vooraanstaande Amerikaanse horeca-consultants Baum & Whiteman speuren naar nieuwe eettrends bij retailers, fastfood- en restaurantconcepten in de Verenigde Staten. De succesvolste producten uit deze smeltkroes van foodculturen vinden ook hun weg naar de gemakschappen van de supermarkt. Een samenvatting.

Gehaktballen

Oude Italiaanse gerechten vallen weer in de smaak. Gehaktballetjes, samen met andere Italiaanse klassiekers als lasagna en aubergine winnen daardoor weer aan populariteit. In New York is the Meatball Shop een hit, deze formule serveert onder meer vijf verschillende soorten gehaktballetjes met een keuze uit vier verschillende warme sauzen. Ook Disney opende al een Meatball & Beer Bar.

Koreaanse keuken

Koreaanse gerechten als Bulgogi, bibmibap en kimchee zullen binnenkort tot het standaard Amerikaanse menu behoren, voorspellen Baum & Whiteman. Zij wijzen op de succesvolle Koreaanse gemaksformule Kogi en de restaurantketen Momofuko. De nieuwe franchiseformule Kogi opereert met vier rondrijdende foodtrucks in de omgeving van Los Angeles. Via Twitter laat Kogi aan 50 duizend volgers weten waar de trucks zich bevinden.

Taco’s met mondiale vulling

De taco gaat multi-culti en verenigd meerdere internationale keukens in nieuwe recepturen, zowel met hard en zacht broodje.

Grutten is het nieuwe graan

Grutten, ofwel boekweitgrutten, krijgen nieuwe toepassingen. Belangrijkste drijver is de zoektocht van een groeiend aantal consumenten naar glutenvrije ingrediënten. Vandaar ook de opmars van de kikkererwt en quinoa-zaden.

Sandwiches gaan over de top

Vergeet de voorverpakte driehoekige sanwiches. Wie dat nog durft te kopen in de straten van New York is echt helemaal ‘uit’. Baum & Whiteman zagen vorig jaar de opmars van de gourmetburger en luxe hotdog. In 2011 krijgt de sandwich internationaal beleg. Cemitas voor de Mexicaanse variant en banh mi voor een Vietnamees broodje. Bij de laatste gaat het oorspronkelijk om een gestoomd broodje met hartige vulling die een eigentijdse Amerikaanse variant heeft gekregen. Bahn mi-shops zijn inmiddels een bekend verschijnsel in de VS.

Drogisterijen worden gemakswinkels

De traditionele horeca en de supermarkten krijgen steeds meer concurrentie van drogisterijen. De New Yorkse drogist Duane Reade wordt genoemd als een keten die de voorkant van zijn winkels volzet met koelingen vol broodjes, salades, dranken en kruidenierswaren.

Foodtrucks 2.0

Hier kennen we gebakken vis, kebab, oliebollen en de Vietnamese loempia’s als die verkocht worden uit mobiele kramen. In de VS zijn de vergelijkbare foodtrucks booming business. Foodtrucks gaan gezamenlijk ‘rodeos’ organiseren; ’s avonds groeperen ze samen op lege parkeerplaatsen voor een mini-foodfestival. Grote chefs en restaurantformules gaan mobiel, voorspellen Baum & Whiteman.

Nutritionele trends

Baum & Whiteman zien dat de recessie leidt tot veel stress bij mensen. Zo nu en dan even genieten bij een ‘calorie bom’ kan heel ontspannend werken. Restaurantmenu’s spelen hierop in. Naast deze ongezonde verwennerij gaan we toch ook meer letten op de inhoud van ons voedsel. Producten met een ‘Vrij van’-claim kunnen rekenen op veel aandacht, vooral glutenvrij.