Dining with the Stars: één restaurant kiest voor aanbetaling

Dining with the Stars: één restaurant kiest voor aanbetaling

De achttiende editie van de actieweek Dining with the Stars start op 27 november. Slechts één deelnemer - tweesterrenrestaurant Aan de Poel in Amstelveen - kiest voor de optie aanbetalen die organisator DinigCity biedt.

De actieperiode Dining with the Stars loopt tot en met 14 december. 71 restaurants in het topsegment doen mee aan de actie van DiningCity, waaronder 49 met één of twee Michelinsterren. De andere 22 deelnemers hebben volgens Jeroen van den Brink, topman van DiningCity, minimaal 14 punten bij GaultMillau. ‘Dit is iets dat overkomt uit België waar GaultMillau een grotere bekendheid geniet dan in Nederland.' Volgens Van den Brink is het aantal reserveringen dertig procent hoger dan vorig jaar. ‘Mensen willen weer geld uitgeven om te genieten.’

Tien procent couvert-bedrag naar DiningCity

Restaurants betalen ongeveer tien procent van het couvert-bedrag aan DiningCity. ‘Exclusief drank en zonder extra gangen die restaurateurs vaak verkopen. Het geldt dus voor maximaal vijf gangen. Heel prima', zegt Van den Brink nuchter. ‘Anders hadden we toch geen achttien edities kunnen organiseren?’

Het couvert-bedrag van Dining with the Stars bedraagt 59,50 euro voor een vijfgangendiner of een 44,50 euro voor een viergangenlunch . De zeven deelnemers met twee sterren, &Samhoud Places in Amsterdam (vanaf januari 2018 &Moshik), ’t Nonnetje in Harderwijk, Aan de Poel in Amstelveen, De Bokkedoorns in Overveen, FG Restaurant, Fred en Parkheuvel, alle drie uit Rotterdam, vragen een toeslag van 15 euro per persoon.

Aanbetalen restaurants

Alle 71 deelnemende restaurants kunnen zelf kiezen of gasten bij het reserveren moeten aanbetalen of niet en daarbij gebruik maken van de techniek van DiningCity. Ondanks de recente aandacht voor het aanbetalen ziet Van den Brink geen stijging in het aantal deelnemende restaurants dat hiervoor kiest. ‘Integendeel. We hebben maar één restaurant dat kiest voor het aanbetalen en dat is Aan de Poel in Amstelveen. Een tweesterrenrestaurant dat bovenop de menuprijs van 59,50 voor vijf gangen een supplement mag vragen van 15 euro. Alle beschikbare plekken zijn verkocht en aanbetaald voor 74,50 euro. 125 reserveringen voor ongeveer 300 couverts.’

Waarom het hier wel een succes is, en bij andere restaurants niet, verklaart Van den Brink aan de regio waarin Aan de Poel zit. 'Het publiek is in de regio Amsterdam wel wat gewend. Het is een internationale kring en het is een tweesterrenrestaurant waar gasten graag willen eten.'

Van den Brink gelooft niet meer in het middel van aanbetalen om no show tegen te gaan. ‘We hebben zo veel onderzoek gedaan en testen uitgevoerd. We zijn en blijven Nederlanders. Ron Blaauw is niet voor niets gestopt met het laten aanbetalen van de volledige menuprijs van 50 euro. Gasten haken gewoon af zodra ze moeten aanbetalen. Het zit niet in onze genen; en dat we het bij een theater wel doen, zegt niet zo veel. Daarvan is de totale prijs bekend en dat is bij een restaurantbezoek niet het geval.’

Aanbetalen via PayPal werkt volgens Van den Brink ‘redelijk goed’ voor gasten van de Restaurant Week. ‘Maar dat is toch een aanzienlijk lager bedrag.’

No show in actieweken

Het percentage no show bij Dining with the Stars ligt volgens Van den Brink al een jaar of drie, vier onder de één procent. Om exacte te zijn: 0,6 procent bij Dining with the Stars en 0,8 tot 0,9 procent voor de Restaurant Week. Wij sturen als organisator twee keer een mail als reminder en een sms’je. Daarnaast plaatsen we gasten die eerder een no show hebben gecreëerd zonder geldige reden, op een zwarte lijst en zij mogen niet meer reserveren. Daarnaast weet ik dat grote restaurants zoals Parkheuvel en De Bokkedoorns ook zelf gasten bellen om allergieën en andere menu-wensen door te nemen. Zo worden ze er nogmaals aan herinnerd.'

Restaurant Voltaire

Een restaurant dat voor het eerst deelneemt aan deze actie is Voltaire van Jacob Jan Boerma in Leersum, gelegen op Parc Broekhuizen. 'Zonder marketinginspanningen van hun kant hebben ze 100 couverts verkocht.’

Ander voorbeeld dat Van den Brink noemt is Sinne in Amsterdam. ‘Zij doen alleen met hun lunch mee en waren binnen 48 uur volledig uitverkocht.’

>>> Meer lezen over no show: hoe te stoppen