'Kakelverse zaak' voor winnaars Mijn Tent is Top alweer in de verkoop

'Kakelverse zaak' voor winnaars Mijn Tent is Top alweer in de verkoop

Rianne Sleeuw en Annelie van den Bos transformeerden restaurant De Pastinack in Amersfoort - waarmee ze het televisieprogramma Mijn Tent is Top wonnen - tot Hop en Hen. Na de totale conceptverandering anderhalf jaar geleden hebben ze de zaak nu alweer te koop staan. 'Dit is hét moment', aldus Sleeuw.

De twee vriendinnen, die samen eigenaar zijn van vier horecazaken in Amersfoort, omschrijven het als een gevoelskwestie, maar ook als een zakelijke beslissing. ‘Hop en Hen vinden we een fantastische zaak, maar het is het minst ons kindje geworden en kost de meeste energie in tijd.’ Gezien het feit dat de twee de handen vol hebben aan hun andere drie zaken: De Bijzaeck, De Viszaeck en hun nieuwste aanwinst: Mi-Yao, besloten ze Hop en Hen alweer in de verkoop te zetten. ‘Een beetje rust creëren. Dit is het moment. We maken nu winst met de zaak, de nieuwe investering is afgelost. Alles is nog nieuw en van deze tijd. Kortom het is een heel verkoopbaar concept.’ Het restaurant staat te koop voor 325.000 euro (goodwill en inventaris) en voor het pand wordt een maandelijkse huur van ruim 5800 euro gevraagd.

Pand

Het pand heeft een vergunning voor het exploiteren van een discotheek. ‘En ligt natuurlijk op een a-locatie.’ Ondanks die pluspunten, zijn er nog geen concrete biedingen geweest. ‘Dat hadden we ook nog niet verwacht. Wel hebben veel geïnteresseerden zich gemeld. Dat loopt echter allemaal via de makelaar. Dus details weten wij ook niet.’

Van De Pastinaeck naar Hop en Hen

Na zeven jaar restaurant De Pastinaeck in Amersfoort ,waarmee ze in 2009 Mijn Tent is Top wonnen, gooiden ze het roer om. De Pastinaeck met vergeten groenten in de hoofdrol, transformeerde in twee maanden tijd in Hop en Hen, met op de kaart kip en bier. De zaak onderging een complete metamorfose en opende op 1 maart 2016 de deuren als Hop en Hen. Sleeuw: ‘De zaak was aan verfrissing toe. Dan kan je de boel een lik verf geven en een nieuw interieur, maar dan krijg je zo’n De Pastinaeck 2.0. Dat wilden we niet’, vertelden de ondernemers in een eerder interview met Misset Horeca. ‘De Pastinaeck liep goed, maar we zitten op een uitgaansplein. Regelmatig hadden we groepen jongeren die hier op de kaart keken en weer vertrokken, omdat ze de vergeten groenten maar ingewikkeld vonden.’ Hop en Hen sluit beter aan op de locatie. ‘Is veel toegankelijker voor een breder publiek.’
Twee maanden was het pand gesloten voor de verbouwing. Eigenlijk werd alles veranderd. De bar ging naar het midden, het restaurant naar voren. Ook kwamen achterin de zaak taptafels, waar groepen zelf hun biertje kunnen tappen. Aan de zijkant van het pand kwam een tweede ingang, zodat de bar direct zichtbaar is.’ Dit om de barfunctie te benadrukken. Ook staat in de zaak een rotisserie. Er werd zeker voor een ton in geïnvesteerd.

Of het ondernemersduo nu alweer uitkijkt naar een nieuwe zaak? ‘We kijken rond, maar gaan eerst hier en daar wat faceliftjes plaatsen in de bestaande zaken’, zegt Annelie van den Bos. ‘We hebben een hectisch jaar achter de rug – tekort aan personeel, en de werkvergunning van de kok in Mi-Yao werd tijdelijk ingetrokken - dus na de verkoop willen we heel even wat meer rust.’

Bekijk onder dit artikel de foto's van restaurant Hop en Hen. Foto's: Ton Kastermans Fotografie