Ilja Gort vangt bot in rechtszaak om La Tulipe-wijn enTulpenbollenwodka

Ilja Gort vangt bot in rechtszaak om La Tulipe-wijn enTulpenbollenwodka

De flessen van Dutch Tulip Vodka lijken niet te veel op die van de wijnen La Tulipe van Chateau De La Garde, het bedrijf van Ilja Gort. Dat bepaalde de rechter in Den Haag maandag, in een door het bedrijf van Gort aangespannen kort geding. Hij wees de vorderingen van Chateau de la Garde af.

Op de flessen van de Katwijkse distilleerderij Clusius Heritage van de neven Bart Bouter en Joris Putman, prijkt het beeld van een tulp. Ook op de wijnflessen staat de bloem afgebeeld en volgens Chateau de la Garde lijken de twee veel op elkaar waardoor verwarring zou kunnen ontstaan. De rechter oordeelde echter dat het gebruik van het woord ‘Tulip’ of tulp om de waar te beschrijven voor iedereen vrij beschikbaar moet blijven.

Volgens de rechter is het in de branche gebruikelijk om de toegevoegde smaak of grondstof prominent op de fles te vermelden, in dit geval dus tulpen of tulpenbollen. Het is ook het element wat de wodka van Clusius Craft Distillers onderscheidt van andere wodka’s. 'Bovendien is de naam en het logo van Clusius Craft Distillers op alle flessen duidelijk afgedrukt.' Omdat de schrijfwijze ook nog eens anders is, 'Tulip' in het Engels, 'La Tulipe in het Frans, verwacht de rechter niet dat bij het publiek de indruk zal ontstaan dat een verband is tussen de twee dranken.

Dutch Tulip Vodka, gemaakt van biologische tulpenbollen, is sinds eind vorig jaar op de markt. De wodka ‘pure’ kost 48 euro per fles, of 295 euro voor de premium blend. De flessen zijn online verkrijgbaar en worden onder meer geschonken in sterrenrestaurants. La Tulipe is voor minder dan 10 euro verkrijgbaar in supermarkten.

De suggestie van de advocaat van Chateau de la Garde dat mensen misschien een glas Dutch Tulip Vodka gaan nemen in plaats van een glas La Tulipe wijn, werd tijdens de zitting met gegrinnik door de neven ontvangen. ‘Dat is wel een groot verschil hoor’, aldus hun advocaat. Tijdens de zitting stonden twee flessen wodka prominent op tafel. De rechter vroeg tijdens het kort geding ‘gaan we nog proeven?’ Maar de flessen bleven dicht.

Eerdere rechtszaak

Eerder was Ilja Gort zelf degene die zich tegenover de rechter moest verantwoorden. Wijnimporteur LFE spande toen een zaak aan tegen de bekende wijnmaker, omdat de naam van diens rode wijn ZoMerlot, teveel zou lijken op LFE’s Sum-merlot.

De rechter oordeelde toen echter dat er geen sprake was van verwarringsgevaar. Beide aanduidingen hielden volgens de rechter in Utrecht vooral een omschrijving van een zomerse merlotwijn in. ZoMerlot was enkel vorige zomer in de supermarkt te krijgen, onder de vlag van het wijnmerk La Tulipe van Ilja Gort. Sum-merlot werd toen als merk gedeponeerd, maar de wijn was nog niet gebotteld. ‘Het publiek heeft daardoor nog geen beeld bij dit merk. Door het gecombineerde gebruik van het teken met het merk La Tulipe zal voor de gemiddelde consument duidelijk zijn dat ZoMerlot uit de reeks La Tulipe-wijnen komt’, aldus de rechter.

De advocaat van Chateau de la Garde noemde het kort geding tijdens de zitting: ‘Een storm in een glas water, of in dit geval een storm in een glas wijn.’ Volgens LFE hadden de partijen al enkele maanden om de tafel gezeten om het conflict op te lossen. ‘We zijn er niet uitgekomen en nu moet de rechter maar zeggen wie er gelijk heeft.’

Gort brengt meer van zijn wijnen op de markt met opvallende namen zoals Slurp!, Tulipapa en Je t’Aime.