Forse stijging strandpaviljoens

Forse stijging strandpaviljoens

Strandtenten staan tegenwoordig niet alleen meer aan de Nederlandse kust. Provinciale recreatieplassen met strandjes zijn ook steeds vaker voorzien van een horecagelegenheid. Dit blijkt blijkt uit een analyse van Datlinq.

Datlinq begon in 2012 met het bijhouden van het aantal strandtenten. Toen waren er 430. Nu zijn er 566 etablissementen geteld in Nederland. Met de uitzinnige temperaturen de afgelopen zeer zonnige maanden is het niet verbazingwekkend dat daar heel veel drankjes doorheen zijn gegaan.

Geen kust, wel een strandtent

De groei van het aantal strandtenten vond vooral plaats in de Oostelijke provincies. In 2012 waren er in Gelderland vier strandtenten, nu zijn er 18. In Groningen zijn er met 11 gelegenheden nu 8 meer als in 2012. Ook Limburg heeft tegenwoordig meer etablissementen aan het water. In 2012 waren het er 3, nu 10.

De meeste strandtenten zijn te vinden in Zuid-Holland. Daar zijn 183 horeca-paviljoens. Gevolgd door Noord-Holland met 154 en Zeeland met 80. Den Haag kent het grootste aantal strandtenten met 71 gelegenheden. Daarna volgen Zandvoort met 34 etablissementen en het Zeeuwse Veere met 29 paviljoens.

Populaire merken

Bij 49,5% van de strandtenten wordt Heineken als hoofdmerk beschouwd. Na Heineken wordt een aantal verschillende namen als belangrijkste merk genoemd. Op de tweede plek staat Grolsch met 9,2%. Daarna volgen achtereenvolgens Jupiler, Hertog Jan, Bavaria, Brand, Warsteiner, Amstel en Dommelsch.
Een drankje dat goed gepositioneerd is op het strand is Radler. Terwijl 30% van de restaurants en cafés dit bier met citroensmaak niet serveert, ontbreekt dit bier maar bij 6,4% van de strandtenten in het aanbod. Bij cola is Coca-Cola met 62,5% het meest populair. Pepsi is goed voor 36,5%. Douwe Egberts levert de meeste koffie aan de waterlijn met 14,2% vóór Mocca D’or met 7,4% en Miko met 6,8%.Maar liefst 93% gebruikt bonen voor de koffie en maar 2,4% pads, cups of capsules.