Chef Mart Scherp 'viert' recordaantal annuleringen

Chef Mart Scherp 'viert' recordaantal annuleringen

Mart Scherp van Restaurant en B&B Scherp in Middelburg 'viert' een bijzonder feestje. Hij heeft een record te pakken, maar wel een record dat je eigenlijk niet wilt breken: het aantal annuleringen. 'Meer dan 100 gasten geannuleerd in één week tijd.' Vrijdag de dertiende brengt hem geen geluk: 66 gasten die niet komen.

In een filmpje op Facebook laat Mart Scherp zien dat hij samen met zijn team een glas champagne drinkt op het bijzondere record van last-minute annuleringen.

‘Dit heb ik echt nog nooit meegemaakt. Meer dan 100 gasten geannuleerd in een week tijd. De stand voor vrijdag de 13e is alleen al: Een groep van 50 personen, een groepje van acht voor de lunch, een tafel van 6 personen diner en een tafel van twee. Dit duo zou ook twee nachten in onze B&B verblijven. En dat is nog maar één dag! Vrijdag de 13e… Zal het daar aan liggen?’

Glas Champagne op het record

‘We drinken er maar een glas champagne op, het is tenslotte wel een nieuw record.’ Ietwat sarcastisch voegt hij eraan toe: ‘we hebben nog tafels vrij'.

Yuri Wiesen van Sterrestaurant Wiesen uit Eindhoven zegt in de reacties onder de post van Restaurant Scherp dat hij op 50 annuleringen zit deze week. ‘Trieste ontwikkelingen,’ reageert Scherp. Waarop Wiesen weer zegt: ‘Hou op! En dan hebben we het nog niet eens over de no shows.’ Ook Hans van Wolde heeft voor zijn pop-up Brute Tafel een annulering te pakken van 25 personen.

Algemene voorwaarden en annuleringen

Scherp heeft met zijn groep het volledige menu doorgesproken. Hij vermoedt dat ze ook elders gereserveerd hebben. ‘En dan bellen ze mij 6 dagen van te voren af. Ik heb er alles voor geregeld… Zuur is het. Wat ik wel geleerd heb is dat ik altijd de algemene voorwaarden weer mee moet sturen.’ Scherp heeft naar eigen zeggen geen recht op financiële compensatie  (ook niet met de e-mail wisseling met de groep waarin hun komst wordt bevestigd).

Het kan niet zo zijn dat ik failliet ga doordat een ander geen fatsoen heeft”

Op een suggestie dat Restaurant Scherp een aanbetaling moet vragen voor groepen antwoord Mart bevestigend. ‘Dat zou ik eigenlijk wel moeten doen. Maar dat vinden mensen nog steeds vreemd hier in Nederland. Gelukkig is er al wel meer aandacht voor.’ Collega Jaimie van Heije kweekte met een quizje op Instagram bewustwording bij gasten. ‘Je vergeet je tandarts afspraak. Krijg je de rekening? Ja/Nee?’, luidt een van zijn vragen.

Aanbetaling bij Auberge Jean & Marie

Jan Grijspeere & Marije Bremer van Auberge Jean & Marie zijn recent gestart met het vragen van een aanbetaling. 25 euro per gast. Aanleiding was hun eigen record aan no shows. Twaalf van de 58 stoelen bleven leeg op een zaterdagavond. Zonder dat de gasten geannuleerd hadden. ‘Onze tafels zijn één keer per avond bezet. We werken niet met shifts. Dat betekent dat onze inkomsten van die 58 bezoekers moeten komen. Meerdere keren per week blijven gereserveerde stoelen leeg.

Gasten komen niet opdagen; en dan bedoel ik echt niet opdagen. Geen belletje vooraf, geen mail, niets. Twaalf onbezette stoelen betekent ruim twintig procent van mijn omzet. Het was de druppel die de emmer deed overlopen. Ik dacht: dit kan niet meer. Dit gedrag gaat me mijn zaak kosten,’ zegt Grijspeere tegen het Parool. Vandaar dat hij over is gegaan tot het vragen van een aanbetaling. ‘Dat past niet direct in het plaatje van een ontspannen restaurant met een gevoel van thuiskomen. Maar het kan niet anders. Het kan niet zo zijn dat ik failliet ga doordat een ander geen fatsoen heeft.’

Het 'feestje' van Mart Scherp