Vakverenigingen komen met gratis online gezondheidscheck

Vakverenigingen komen met gratis online gezondheidscheck

VCHO, Profri en NHG lanceren een gratis tool voor horecaondernemers waarmee ze gasten digitaal de gezondheidscheck kunnen laten doen. De tool kan ook bepalen of mensen bij elkaar aan tafel mogen zitten.

Vakverenigingen ProFri, VCHO en NHG komen met een eigen online gezondheidscheck en willen deze triage samen met hun partners gratis beschikbaar stellen aan ondernemers.

Check via QR-code

Door bij de ingang een QR-code te scannen, worden ze naar een chatbot op een website geleid. Hier kunnen ze de vijf gezondheidsvragen van het RIVM beantwoorden. Aan het eind krijgen ze de vraag of ze alles naar waarheid hebben ingevuld. Als alles goed is, verschijnt er een groene smiley die ze aan een medewerker kunnen laten zien.

Groene, gele en rode smileys

Als ze een van de gezondheidsvragen met 'ja' hebben beantwoord, dan verschijnt er een rode 'sad face' waarmee gasten niet kunnen worden toegelaten. Als mensen invullen dat ze de vragen niet naar waarheid hebben ingevuld, komt er een gele smiley tevoorschijn. Ze krijgen dan nogmaals de kans om de vragen te beantwoorden.

De gele smiley lijkt een vreemde optie, maar is toch nodig, zegt ProFri-directeur Frans van Rooij, die het woord voert namens de drie vakverenigingen. 'Daarmee borgen we het systeem. Als je die vraag hebt gesteld aan de gast, sta je als ondernemer ook sterker, bijvoorbeeld tegenover een handhaver.' Bijzonder is dat de chatbox ook vragen stelt om te bepalen of gasten bij elkaar aan tafel mogen zitten.

Materialen downloaden

Op de website kunnen de ondernemers de QR-code downloaden en printen. Daarnaast bevat het protocol van de drie vakverenigingen onder meer de vragen van het RIVM en posters en icoontjes om op te hangen als geheugensteuntje voor gasten en medewerkers.

De 'chatrobot' brengt ook de algemene richtlijnen van het RIVM nog eens onder de aandacht en gasten wordt vriendelijk gevraagd de aanwijzingen van de medewerkers op te volgen.