Herman den Blijker en Peter Lute: Quarantaine Qalkoen

Herman den Blijker en Peter Lute: Quarantaine Qalkoen
Peter Lute en Herman den Blijker

Chefs als Herman den Blijker en Peter Lute participeren in het initiatief 'Qalkoen' waarmee ze de vier grootste kinderziekenhuizen van Nederland steunen en diverse horecaondernemers. De Q staat hier voor quarantaine.

Qalkoen is een nieuw initiatief dat in het leven is geroepen om zo veel mogelijk mensen een fijne Kerst te bezorgen. De initiatiefnemers willen online 10.000 kalkoenen verkopen en zodoende ook fysiek bezoek aan de traiteur voorkomen.

Vleeschmeester en verschillende lokale horecazaken bundelen hun krachten voor een feestelijk kerstdiner. ‘Met de aankoop van het kwaliteitsproduct steunen mensen dus zowel de horeca als de kinderziekenhuizen’, aldus de initiatiefnemers en horecaondernemers Ernst Hoogenboom en Dennis Rens. De horecaondernemers zorgen voor de productie en het bezorgproces.

‘Zo creëer je niet alleen een kerstgevoel voor jezelf, maar ook voor een familie die het kan gebruiken. Het doel is om ten minste 10.000 Qalkoenen te verkopen.’

Voor iedere verkochte Qalkoen wordt €10 gedoneerd aan de stichtingen van de vier grootste gespecialiseerde kinderziekenhuizen in Nederland.

De vier ziekenhuis gekoppeld aan deze actie zijn:

  • Emma Kinderziekenhuis,
  • Prinses Máxima Centrum,
  • Sophia Kinderziekenhuis
  • Wilhelmina Kinderziekenhuis

De Qalkoenen zijn gevuld met een farce van kalfsgehakt, pruimen, abrikoos, cranberries, walnootjes, pistachenootjes en een kruidenmix van de Vleeschmeester. Alle scharrelkalkoenen zijn afkomstig uit Frankrijk.

De Qalkoenen worden feestelijk verpakt, netjes bezorgd tot aan de voordeur en voorzien van duidelijke bereidingsinstructies. Chef Peter Lute geeft aanvullende tips. Voor deze chef staat Qalkoen voor het ultieme familiegevoel, iets wat dit jaar nóg waardevoller voor hem is geworden.