Horecaondernemers ontwikkelen zelf digitaal en sociaal bestelplatform

Horecaondernemers ontwikkelen zelf digitaal en sociaal bestelplatform
Tim Jongens en Arne Kleijn van IJver Amsterdam.

Horecaondernemers Tim Jongens en Arne Kleijn van IJver in Amsterdam hebben samen met technici een digitaal bestelplatform gemaakt. 'Digitaal maar ook sociaal,' zeggen ze zelf. Zo toont een medewerker zelf de qr code en kan elke gast aan tafel zelf bestellen én afrekenen.

We waren voor IJver op zoek naar een mogelijkheid om te bestellen via een qr code. Maar geen enkel systeem kon al onze wensen inwilligen… Technische jongens uit ons eigen netwerk gaven aan dat ze ons wel konden helpen. Zo is MyDish ontstaan; op basis van onze eigen praktijkervaring. Het Westergas terras in Amsterdam test het momenteel.’

‘Wij werken in de basis niet met een statische qr code op tafel, maar een medewerker toont de qr code aan gasten zodat er altijd persoonlijk contact is,’ zegt Arne Kleijn, mede-eigenaar van IJver en van MyDish. ‘Dat persoonlijke contact was een van onze wensen.’ Elke code wordt uniek gegenereerd en is maar één keer te gebruiken, waardoor kwaadwillende gasten nooit meer zomaar iets kunnen bestellen op andermans tafel.

Op rekening of juist niet

Per tafel creëert MyDish dus een unieke code die tafelgenoten kunnen delen, bijvoorbeeld als iemand later aanschuift. Er kunnen dus meerdere mensen in dezelfde sessie. Ook kan de gastheer aanhaken en zo digitaal wijnadvies geven bijvoorbeeld. Gasten kunnen de medewerker via MyDish ook oproepen voor contact aan tafel.
‘Als iemand uit het gezelschap later komt kan de code ook alvast via Whatsapp gestuurd worden, om te kijken wat die persoon wil eten of drinken.’ Gezelschappen kunnen op rekening bestellen, maar ook direct afrekenen behoort tot de opties.

‘Je kunt per tafel, of voor een hele wijk bepalen wie er op rekening mag bestellen en wie er direct moet betalen. De wijken uit het zicht kun je bijvoorbeeld direct laten afrekenen.'

MyDish heeft alle tafelgenoten in beeld – eventueel met naam - en houdt hun bestellingen apart bij. Ieder voor zich afrekenen is dan heel eenvoudig en ook een rondje geven en levert geen betalingsproblemen meer op.

Test Westergas Terras

Het terras van het Westergas terrein in Amsterdam test MyDish momenteel. Ook hangt er in het naast gelegen Westerpark een grote banner met een statische qr code. ‘Hier kunnen mensen in het park iets bestellen én direct betalen (dit om misbruik te voorkomen) waarna de bestelling bij de banner wordt bezorgd voor consumptie in het park. 'Voorlopig is het in de parken drukker dan op de terrassen...' verzucht Kleijn.

Rendement horeca verhogen

Als MyDish bij IJver wordt ingevoerd hopen Jongens en Kleijn op minder inzet van personeel. ‘Maar de adviesrol blijft heel belangrijk.’ Digitalisering van het bestelproces is volgens deze ondernemers wel een oplossing voor het personeelstekort. ‘Als horecaondernemers hebben we al diverse digitale oplossingen geprobeerd, maar we kwamen altijd van een koude kermis thuis. Het leverde vaak meer vragen dan antwoorden op. Eerlijk is eerlijk, digitalisering en gastvrijheid gaan vaak niet hand in hand’, aldus Jongens en Kleijn.

‘We zijn gaan nadenken hoe we het rendement kunnen verhogen zonder inzet van extra personeel. Hygiënisch, efficiënt maar toch met persoonlijk contact en extra service’, zegt Arne Kleijn. MyDish kan desgewenst de telefoon ook als buzzer laten fungeren zodat gasten na een seintje zelf hun bestelling ophalen.

Voor zowel de uitwerking van het idee als de uitvoering werken Kleijn en Jongens samen met medeoprichters Vincent van Doesburg en Simon Bosschieter, beide met een technische achtergrond. De techniek van het platform is ontwikkeld door LinkIT, een Utrechtse web ontwikkelaar.

MyDish is al operationeel met verschillende kassasystemen zoals Untill en er wordt getest met Lightspeed. Het biedt meerdere betaalmogelijkheden.

Kosten MyDish

Heb je tot 3000 transacties per maand dan betaal je 34 tot 36 cent per transactie voor MyDish, afhankelijk van het hebben van een jaarcontract of niet. Zit je rond de 5000 transacties dan is het 33 tot 35 cent. Dit is inclusief kosten voor het betalingsverkeer. Houd je dit in eigen hand dan is het tarief 21 of 22 cent tot een max van 3000 transacties per maand.

Bekijk deze collectie

Medewerker in dienst

Verschillende aspecten spelen een rol als het gaat om medewerkers die aan het werk zijn. In deze collectie staan tips & tricks voor horecaondernemers als het gaat om het behouden en opleiden van medewerkers, samenwerken, inroosteren en ziekte. Ook delen ondernemers hun praktijkvoorbeelden.