Leveringsproblemen horecagroothandels en grootkeukenleveranciers nog niet opgelost

Leveringsproblemen horecagroothandels en grootkeukenleveranciers nog niet opgelost

Horecagroothandels en grootkeukenleveranciers kampen nog steeds met leveringsproblemen. Aanvankelijk ontstond door de coronacrisis een tekort aan met name Aziatische producten, maar nu spelen ook het gebrek aan zeecontainers en opstoppingen in havens een rol.

Groothandel Sligro kan daardoor papieren bekertjes of frietbakjes soms niet leveren aan de horeca. 'Helaas moeten we soms klanten teleurstellen', zegt financieel directeur Rob van der Sluijs. De leveringsproblemen in horecagroothandels werden aanvankelijk veroorzaakt door een tekort aan bepaalde producten die in Azië worden gemaakt in de coronacrisis, maar nu ook door een gebrek aan zeecontainers en opstoppingen in havens.

Alternatieven leveringsproblemen horecagroothandels

Horecaondernemers zoeken zelf oplossingen door meer voorraad aan te leggen, hun bestellingen één of meerdere dagen te vervroegen, heel vroeg in de ochtend te bestellen, zelf fysiek te gaan shoppen bij de groothandels of door te kiezen voor een andere (kleinere of lokale) leverancier. Soms biedt een supermarkt of toko uitkomst.

Keten niet stabiel

'De keten is niet stabiel en er zijn veel issues bij onze toeleveranciers', zei Bidfood eerder over de leveringsproblemen tegenover Misset Horeca. 'Met behulp van ons regionale netwerk doen wij ons uiterste best om onze klanten te helpen en zo compleet mogelijk te leveren’, aldus een woordvoerder.

Woordvoerder Jurjen Worp van Makro zei hierover. ‘Voornaamste redenen zijn verkrijgbaarheid personeel in magazijnen en chauffeurs, maar ook grondstoffen. Daarnaast zijn internationale leveringen vertraagd, onvoorspelbaar en worden ze soms gewoon gecanceld.’ Makro zelf heeft ook last van krapte op de arbeidsmarkt. Zo is er een tekort aan winkelpersoneel, foodservice-medewerkers en chauffeurs.

‘Dit heeft nog nooit eerder op zo’n grote schaal plaatsgevonden’, erkent ook Sligro bij monde van Wilco Jansen. ‘Helaas gaat het om meer dan één productgroep met meerdere oorzaken. De ene ondernemer kunnen we volledig leveren, terwijl de order voor de buurman manco’s heeft. En dat kan morgen andersom zijn.’

De horecagroothandels zeiden in september al dat ze niet verwachten dat de leveringsproblemen op korte termijn zijn opgelost.

Volgens Sligro kamt de horeca momenteel met een compleet ontregelde supply chain door meerdere factoren:

    • Covid: grote delen van de keten zijn voor langere tijd stilgelegd en/of capaciteiten teruggebracht.
    • De opstart van de foodserviceketen na de lockdown ging ‘met een koude motor van nul naar honderd in twee seconden’ en dat terwijl de brandstoftank maar voor een deel gevuld was.
    • Grondstoffentekort, dus ook productieproblemen, dus ook leveringsproblemen.
    • De naweeën van het blokkeren van het Suezkanaal door containerschip Ever Given.
    • Sterk vertraagde leveringen uit China door lokale/regionale lockdowns van fabrieken en havens.
    • Beperkte beschikbaarheid als gevolg van stilgevallen of verminderde productie door de watersnoodramp in delen van Europa.
    • En als het product er wél is, dan is er ook nog sprake van een personeelstekort. Niet alleen bij de horecaondernemers maar in de hele keten. Bij producent/leveranciers, bij grossiers (bijvoorbeeld orderverzamelaars) en in de distributie (bijvoorbeeld chauffeurs).
    • Een tijdelijk extra personeelstekort als gevolg van covid. Want ook orderverzamelaars en chauffeurs met covid-gerelateerde klachten of een positieve covid-test moeten thuisblijven.

Ook grootkeukenleveranciers de dupe

Niet alleen groothandels kampen met leveringstekorten. Alle grootkeukenleveranciers hebben te maken met wereldwijde tekorten van grootkeukenapparatuur. Over de hele wereld ontstaan leverproblemen van apparatuur en stijgen de prijzen. Er is wereldwijd een tekort aan arbeiders, grondstoffen zoals roestvrijstaal, onderdelen en elektronica worden en ook transport wordt steeds moeilijker en duurder.

Van veel grondstoffen en onderdelen is onzeker wanneer deze weer beschikbaar komen. Hierdoor kunnen veel fabrikanten apparaten niet produceren of afmaken vanwege gebrek aan componenten die nodig zijn. Vrijwel elke fabrikant heeft vanwege sterk gestegen grondstoffen de prijzen fors verhoogd.

'Prijsverhogingen van 10% en meer zijn geen uitzondering met sommige producten zelfs tientallen procenten. Dagelijks krijgen wij prijsverhogingen gemeld, en sommige fabrikanten hebben de prijzen dit jaar al 5 keer verhoogd', aldus een grootkeukenleverancier.