Franse wijnrevolutie op handen

Franse wijnrevolutie op handen

Vertegenwoordigers van de Franse wijnbouw krijgen woensdag te horen dat het roer in de bedrijfstak radicaal om moet, wil er een eind komen aan de crisis die de branche al jaren in zijn greep heeft. De boodschap is dat zij zich moeten aanpassen aan de globalisering, veel meer moeten samenwerken en dat zij 'wijn moeten maken voor de consument en niet de wijn waarvan zij als producent dromen'.

Dat staat in een plan dat is opgesteld door Bernard Pomel, een voormalige hoge functionaris van het ministerie van Landbouw, en waarop de krant Le Figaro de hand heeft weten te leggen. Pomel heeft minister Bussereau van Landbouw eerder deze week al op de hoogte gesteld van zijn aanbevelingen.

In plaats van elkaar op leven en dood te beconcurreren moeten de diverse organisaties in de wijnbouw gaan samenwerken in nieuw op te richten bedrijfschappen. In totaal moeten er daarvan tien komen, in elk wijnbouwgebied een. De schappen zouden moeten worden bestuurd door de wijnhandelaren en niet door de producenten.

De 90 miljoen euro die de Franse regering de wijnbouwers heeft beloofd om het hoofd boven water te houden, is niet voldoende om een einde aan de crisis te maken, vindt Pomel. Daarvoor is een wijnbouwrevolutie nodig, zei hij tegen Le Figaro.

Het aantal kwaliteitsaanduidingen op de flessen wijn moet drastisch omlaag. Er mogen er nog maar drie overblijven: AOC (gegarandeerde herkomstbenaming), 'vin de pays' en 'vin de table'. Op de fles moet komen te staan van welke druivensoort(en) de wijn is gemaakt, zoals in andere landen al lang gebeurt. Voor de marketing van de Franse wijnen moet er één logo komen 'Vins de France'.

De wensen van de klant moeten centraal staan, is het credo van Pomel. Dat betekent volgens hem dat er gesleuteld moet worden aan de misschien 'te Franse' smaak van de wijn 'om de buitenlandse verhemeltes te verleiden', dat de wijn met houtsnippers geklaard moet kunnen worden en dat het alcoholgehalte omlaag moet.

Waar Pomel in tegenstelling tot de wijnindustrie niet aan wil sleutelen is de Loi Evin, een wet die tot doel heeft alcoholgebruik te bestrijden door een verbod op directe en indirecte televisiereclame voor alcoholische dranken in Frankrijk.