Dat melden bronnen in China. Op de website van Golden Tulip is geen hotel in China te boeken. De plotselinge stopzetting van de exploitatie komt net een jaar na de tekening van een vijfjarig contract met Eastern Airline over de exploitatie van het hotel door Golden Tulip.
Het 283 kamers tellende hotel in Shanghai veranderde vorige maand abrupt van naam. Het Golden Tulip Riverside Shanghai Hotel werd daarbij omgedoopt in Shanghai Eastern Airline Hotel. Eigenaar is een regionale vliegtuigmaatschappij, die tevens een keten van drie- en viersterrenhotels in bezit heeft.
200 hotels
Onduidelijk is de reden waarom Golden Tulip zo onverwachts afscheid heeft genomen van de eerste vestiging in China. De inmiddels uit de directie verdwenen Kees van Maaswaal liet onlangs tegenover Misset Horeca weten dat het door cultuurverschillen erg lastig is een hotel te runnen in China.
Topman Hans Kennedie van Golden Tulip Hospitality is momenteel in China, laat het hoofdkantoor in Zwitserland weten. Hij is voor commentaar niet bereikbaar.
Kennedie was in 2007 nog zeer opgewonden over de eerste managementovereenkomst in China. ‘Het is ons doel om op termijn een Chinees netwerk van tweehonderd hotels verspreid over het land te hebben’, aldus Kennedie destijds.
China loopt achter
Onlangs verklapte Kennedie in Misset Horeca dat het lastig is om een hotel te exploiteren in China. ‘In China is het lastig zakendoen. Moeilijke taal, ingewikkelde cultuur. Je opent daar niet even een paar hotels. Het vergt heel veel tijd en energie om iets van de grond te krijgen. Het land loopt in vele opzichten zwaar achter’.
Ondanks de tegenslag in China heeft Golden Tulip wel volop ambities in Azië. Het gaat dan om de landen Thailand, Maleisië en Singapore. Hierbij wordt gedacht aan het lanceren van de merken Royal Tulip, Golden Tulip en Tulip Inn.