De Rotterdamse woningbouwvereniging treft een ‘flinke voorziening’ voor het belang van 100 procent in het schip. Dat is nodig omdat een deel van de inkomsten uit het ss Rotterdam risicogevoelig zijn, aldus Kromwijk.
Woonbron diende eind februari een plan in bij minister Eberhard van der Laan (Woon en Wijken) over de afbouw, exploitatie en financiering van het schip. De voorziening is daar onderdeel van. Van der Laan moet daar nog op reageren.
Het ss Rotterdam is het grootste passagiersschip dat ooit in Nederland werd gebouwd. De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij (RDM) kreeg de eer het schip te bouwen voor de Holland Amerika Lijn (HAL). Het schip ligt sinds deze zomer weer in Katendrecht in Rotterdam. Momenteel wordt het schip verbouwd tot een hotel, restaurant, congresruimte en opleidingsinstituut.
Woonbron kwam in de problemen doordat de verbouwingskosten enorm uit de hand liepen. De woningcorporatie wil een meerderheid van de aandelen in het schip verkopen, maar maakt daar geen haast mee om de marktprijs niet te drukken.