Dat blijkt uit een donderdag gepresenteerd onderzoek van het economisch bureau van ING. Daarin is gekeken naar de reactie van horecabezoekers op prijsveranderingen.
Gasten reageren minder heftig op prijsdalingen dan op prijsstijgingen. Zouden de prijzen 10 procent dalen, dan zou een kwart van de restaurantbezoekers vaker buiten de deur eten. In het geval van een prijsstijging van 10 procent kiest ruim de helft (54 procent) ervoor minder vaak uit eten te gaan. 6 procent zou in dat geval gaan voor een minder luxe menu of toetje. Een kwart van de bezoekers combineert beide opties.
Ook cafébezoekers lijken nauwelijks gevoelig voor dalende prijzen. Op de website van de ING liep afgelopen week een poll. Op de vraag ‘Stel de prijzen in cafés dalen met 10 procent. Hoe reageert u?’, anwoordde 45 procent met ‘Blijf even vaak gaan en hetzelfde bestellen.’
In het geval van een prijsstijging zou volgens de resultaten uit het onderzoek liefst 77 procent van de cafébezoekers het consumptiegedrag aanpassen. Een kwart zou dit combineren met de mogelijkheid een keer uit de kroeg weg te blijven.
Hotelgasten zijn in het geval van stijgende prijzen eerder geneigd een kamer met een ster minder te boeken (15 procent). De meesten leggen toegenomen prijzen echter naast zich neer, omdat ze bijvoorbeeld niet vaak een hotel boeken. En als onderdeel van een vakantiebudget vallen een paar tientjes meer vaak minder op dan in het café.