Belangrijke groeiers hierin zijn vooral de sterke speciaalbieren van €45 miljoen in 2008 naar €67 miljoen in 2011 (retail). De groei is op alle fronten, zowel sterk blond alsmede de trappist- en abdijbieren stijgen. Ook de groei van sterk speciaal bier in blik is spectaculair, meldt Duvel Moortgat, dat zich beroept op cijfers van AC Nielsen.
Volgens Duvel Moortgat is ook de consumptie in de horeca gestegen, al kunnen ze dat niet met cijfers staven. Volgens de Belgische brouwer is ‘de consument duidelijk meer op zoek naar authentieke producten die zich onderscheiden qua smaak’.
Genietbier
‘Een genietbier is daarbij ook steeds vaker een alternatief voor een glas wijn. Dit zien we ook terug in de spectaculaire groei van het aantal micro brouwerijen in Nederland en België. Ook bier bij de maaltijd neemt toe in populariteit.’
Duvel Moortgat verwijst daarbij naar meerdere koks van sterrenrestaurants, zoals Jonnie Boer van driesterrenbedrijf De Librije in Zwolle die bij bepaalde gerechten een bepaald type bier adviseert.
Spectaculair
De afzet van de Belgische brouwer is vorig jaar verdubbeld ten opzichte van 2007. Vlaggenschip Duvel kende een prachtige groei en die van ‘kabouterbier’ Chouffe zelfs spectaculair, aldus Duvel Moortgat. ‘Het nieuwe merk Liefmans fruitesse kende (ook) een spectaculaire ontwikkeling in 2011.’
De brouwer zet voor 2012 in op de groei van de merken Duvel en Chouffe. Voor Liefmans komt er een campagne om de naamsbekendheid te verhogen en het merk De Koninck is vernieuwd en de kwaliteit is verbeterd. Er staat een campagne met het motto ‘De Koninck weer terug op zijn troon!’ op stapel.