Maandag maakt Michelin weer bekend hoe de sterren voor komend jaar in Nederland worden verdeeld. Hoofdinspecteur Werner Loens van Michelin zegt dat het weer 'begint te swingen in de Nederlandse restaurants. Het gaat langzaam weer wat beter.' Het positieve van de crisistijd is volgens hem dat chefs weer zijn gaan nadenken over hun manier van werken. Dat heeft er toe geleid dat er minder handelingen op het bord plaatsvinden. Het gaat volgens Loens minder om de pracht van het bord, maar nu nog meer om de kwaliteit van het gerecht.
Sociale media
De focus ligt meer op het gerecht en er wordt meer nagedacht over het naar binnen halen van gasten. Volgens Erik van Loo zijn de sociale media nu 'enorm belangrijk'. 'Ik dacht aanvankelijk: dat valt allemaal wel mee, maar vooral de dertigers en veertigers zijn daar mee bezig. Die willen via hun mobiel snel beslissen. Als ze dan mooie foto's van gerechten tegenkomen, gaan ze naar de zaak die ze heeft gepost', zegt van Loo.
Sfeer
Fred Mustert van restaurant Fred in Rotterdam ziet de laatste tijd dat er weer meer mensen voor de lunch komen; niet alleen zakenlieden, maar ook particulieren. Belangrijker dan vóór de crisis is naar zijn idee wel de sfeer in een restaurant. 'Welk type zaak, de bediening en de aankleding gaan steeds zwaarder meewegen in de beslissing bij mensen om ergens te gaan eten', weet Mustert. Hij won al meerdere prijzen voor de inrichting van zijn zaak.
Internationale gasten
Dat de stad Rotterdam internationaal beter staat aangeschreven merken beide chefs ook. Dat betekent ook meer internationale gasten. Maar volgens Van Loo is ook de concurrentie toegenomen: 'Er zijn in groot-Rotterdam veel meer zaken bijgekomen. Dat maakt het ook nog moeilijker om gasten voor jou te laten kiezen.'