Liping Lin zet zich in voor professionalisering van aangesloten Chinese cafetaria's. De kritiek dat Chinese ondernemers te veel met inkoopprijzen bezig zijn, beaamt ze. 'Chinese cafetariahouders kunnen redelijk hoge winstmarges halen omdat ze zelf hard werken en daardoor minder personeel nodig hebben. Zeventig uur per week werken is eerder de regel dan de uitzondering. Als ze een dag vrij hebben, doen ze inkoop en administratie. Maar ze letten vaak te veel op inkoop en te weinig op verkoop. Scherp inkopen is prima, maar niet puur om de laagste prijs en dan telkens van leverancier wisselen omdat het ergens anders ineens goedkoper is. Dat is niet goed voor het niveau van de zaak.’
Uitdagingen
In de wereld van vandaag de dat, red je het niet meer met hard werken allen, weet ook Liping. 'Want de uitdagingen zijn veel groter dan in de laatste twintig jaar. Vroeger hadden we het over moordende concurrentie, maar dat ging over collega’s binnen de eigen branche. Nu hebben we te maken met veel grotere concurrenten die kapitaalkrachtiger en professioneler zijn, retail-
ketens, tankstations en supermarkten. We leven in een wereld die steeds sneller verandert. Ook de cafetariahouder moet met zijn zaak en zijn producten die ontwikkelingen volgen. Dat doe je niet door harder te werken, maar slimmer.’
Wifi
Als voorbeeld noemt ze het aanbieden van gratis wifi. ‘Dat kost niet zo veel maar het effect is groot. En plak plastic plaatjes op de tafels waarop staat dat je gratis wifi aanbiedt. Op die manier trek je de jongeren aan. Als je in China geen gratis wifi hebt, dan blijft de jeugd weg. Een fastfoodrestaurant zonder wifi wordt in Nederland nu nog wel geaccepteerd, maar straks ook niet meer.'
Lees het hele interview met Liping Lin in de eerstvolgende editie van Snackkoerier.