Hoe promoot je nieuwe snacks? 20 tips

Hoe promoot je nieuwe snacks? 20 tips
Nieuwe snacks laten proeven; een goede manier om gasten enthousiast te krijgen.

Consumenten overhalen om een keer iets anders te proberen; dat is best lastig. Hier volgen twintig tips om nieuwe snacks onder de aandacht te brengen.

Huub Pijnenborgh (Izico Food Group en Beckers)

  • Een proeverij is volgens Pijnenborch veruit de meest effectieve manier van productpromotie. ‘Pak het ludiek aan! Bijvoorbeeld zoals Peter Ganseman van Frietwerk, die blindproeverijen organiseert voor zijn klanten en hen het assortiment laat bepalen. Deelnemers van zo’n proeverij kun je een tegoedbon geven van de snack die zij graag op de kaart terugzien. Dit zijn promotionele kosten, die leveranciers vaak ook deels op zich willen nemen. Bovendien zijn deze kosten aftrekbaar bij de belastingaangifte.’
  • Verleid de consument om na het boodschappen doen bij jou te komen eten. Bijvoorbeeld doordat de kassabon van een supermarkt op zaterdag of zondag bij jou 10% korting waard is (zorg voor een onderscheidend snackassortiment!) of een gratis drankje of ijsje bij aankoop van een menu.
  • Leid je medewerkers op om producten te laten proeven. Dit is óók gastheerschap. Serveer bijvoorbeeld minisnackjes als amuse voor het eten.
  • Blijf in het vizier van je consument met reclame op de lokale tv-zender, huis-aan-huis-krant (eventueel met kortingsbon) en op social media.
  • Plaats een foto van de nieuwe snack op Facebook. Wie die in jouw zaak laat zien, krijgt de snack in een bepaalde periode gratis.
  • Organiseer een flyeractie; ‘Probeer nu onze nieuwe snack voor € 1,00’. Wie de nieuwe snack probeert, bestelt vaak meer dan die ene euro. Flyer ook bij sportclubs.
  • Werk samen met andere lokale ondernemers; een bloemist geeft bijvoorbeeld een maand lang bij elk verkocht boeket een sample weg van jouw nieuwe saus. Wie bij jou eet, krijgt een tegoedbon voor de bloemist.

Tom Knoops, Cafetaria 't Friethuys in Oisterwijk

  • Introduceer 1 product tegelijk. Als ik 4 nieuwe producten inkoop, verspreid ik dat bijvoorbeeld over 4 maanden.
  • Ga actief op zoek naar bijzondere producten. Vertegenwoordigers weten je dan ook sneller te vinden als ze iets nieuws hebben.
  • Werk voor een onderscheidende snack samen met bijvoorbeeld de lokale slager.
  • Eén klant is ook een klant! Zo heb ik speciaal voor 1 klant een doosje gepaneerde frikandellen achter de hand. Hij is gek op deze snack en superblij dat hij het bij mij kan kopen.
  • Vrees niet dat nieuwe snacks ten koste gaan van oude. Je triggert je klant om steeds weer naar je zaak te komen, dat is het belangrijkst! De winstmarge op onze nieuwe pulled pork kroket ligt bovendien hoger dan op een frikandel.

Young Perfect verzorgt merk- en shopperactivaties in supermarkten. Directeur Jaap de Jong geeft de cafetariahouder enkele tips voor productpromotie.

  • Laat mensen proeven! De belangrijkste reden voor de consument om iets níet te kopen, is omdat hij bang is dat hij het niet lust. Van de supermarktklanten die wij laten proeven, gaat 30 tot 50 procent over tot aankoop.
  • Bied kleine hapjes aan, zoals een bitterbal. Uiteraard met een prikkertje erin met daarop de naam van de nieuwe snack.
  • Laat nieuwe snacks proeven zonder saus. Serveertips zijn uiteraard een goede zet.
  • Loop rond met lekkere hapjes als mensen lang moeten wachten. Zo’n ‘wachtverzachter’ maakt het wachten veel minder vervelend.
  • Bied een ‘meal deal’ aan; een voordeelmenu waarin een nieuwe snack meelift op het succes van bekende producten.
  • Geef klanten die de snack wél lekker vinden, maar toch voor hun favoriete frikadelspeciaal gaan een tegoedbon mee voor een volgende keer.
  • Adverteer op Facebook om je nieuwe snack te promoten bij specifieke doelgroepen in jouw lokale marktgebied. Vraag eventueel je leverancier om dit te sponsoren (of deel de kosten).
  • Verras! Voor Albert Heijn hebben we Coca Cola ingekookt in een marinade voor kipsaté, die we vervolgens op de winterbarbecue hebben bereid.

Supermarkten weten als geen ander hoe je een nieuw product onder de aandacht brengt. Wat kunnen cafetaria's daarvan leren? Lees het binnenkort in Snackkoerier.