Door het overaanbod van horeca - en dus de toename van het aantal concurrenten - komen meer horecabedrijven in financiële problemen. Het is dus belangrijk om de unieke identiteit van je bedrijf te laten zien.
Youri van Overdijk en Maarten Laan van het Rotterdamse bureau Offff helpen horecazaken hierbij op weg. Ze doen dat volgens de RGB-methode, waarbij de afkorting staat voor religie, genen en beleving. Het zijn de drie primaire zaken die elk horecabedrijf een kleur geven. Samen met tien merkgeboden brengt het bureau de identiteit van een horecaonderneming in kaart.
Je horecazaak springt eruit als je als ondernemer je persoonlijkheid verweeft in je zaak. Laat je gasten maar zien wie je bent en wees consistent. Hoe consistenter je bent, hoe eenvoudiger het wordt voor gasten om je te onthouden. Je hoeft dus niet achter elke trend aan te lopen. Veel gasten denken niet, ze voelen. Mensen herinneren slechts de ervaringen in een horecazaak, omdat die hen op één of andere manier geraakt heeft.
Horecaondernemers voelen vaak de behoefte om een zo groot mogelijke doelgroep te bedienen, maar daardoor verlies je je identiteit, aldus Offf. Durf te schrappen en een keuze te maken in je doelgroep en je uitstraling.
Een van de belangrijkste tips is om jezelf te zijn. Dat is natuurlijk niet voor niets een cliché. De enige manier om écht het onderscheid te maken, is door te laten zien wie je bent en waar je als bedrijf voor staat. 
Marjon Prummel is hoofdredacteur van Misset Horeca.