Kabinet grijpt niet in op prijsafspraken van Booking.com en Thuisbezorgd.nl

Kabinet grijpt niet in op prijsafspraken van Booking.com en Thuisbezorgd.nl

Het kabinet ziet geen aanleiding om in te grijpen op het feit dat platforms als Booking.com en Thuisbezorgd.nl contractueel vastleggen dat aangesloten restaurants en hotels op hun eigen website geen lagere prijs of betere voorwaarden mogen aanbieden, dan via het platform.

De prijzen op de platforms zijn hierdoor dus leidend. Het kabinet ziet geen reden om regelgeving over de maaltijdbezorgmarkt te veranderen. Uit onderzoek dat staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken) heeft laten doen naar afspraken tussen restauranteigenaren en maaltijdbezorgplatforms als Thuisbezorgd.nl, concludeert ze dat deze afspraken de markt niet verstoren.

Onderzoek

Het wetenschappelijke instituut SEO Economisch Onderzoek, dat 16 juli 2019 werd gepubliceerd, heeft de zogeheten 'smalle pariteitsclausule'onderzocht. Deze clausule legt vast dat restaurant- of hoteleigenaren geen lagere prijzen voor bezorgmaaltijden, dan wel hotelovernachtingen op hun eigen website mogen zetten dan de prijzen die op de grote platforms staan.

Afspraken platforms

Volgens het onderzoek heeft de consument nog genoeg keuze, en is de clausule slechts een beperkt onderdeel van de afspraken die platforms met restaurants maken. Daarom ziet SEO Economisch Onderzoek geen reden om het kabinet aan te sporen maatregelen te nemen.

'Markt in de gaten houden'

Keijzer volgt wel het advies op om de markt 'goed in de gaten te houden', vooral vanwege de toenemende macht van Thuisbezorgd.nl en Booking.com.

De staatssecretaris liet de afspraken tussen platforms en ondernemers onderzoeken nadat de Tweede Kamer haar daartoe had opgeroepen. Vooral de linkse oppositiepartijen PvdA en SP wilden duidelijkheid over het effect van de clausule.

Thuisbezorgd.nlReactie KHN

De staatssecretaris laat met haar besluit niets te doen, niet alleen een grote groep horecaondernemers in de kou staan, maar ook consumenten worden gedupeerd, betoogt KHN. ‘Zij kunnen niet profiteren van goedkopere prijzen op de eigen website van de horecaondernemer.’

Andere landen hebben al wel een verbod ingevoerd op de pariteitsclausule in de hotelmarkt. Een dergelijk verbod bestaat al in Frankrijk, Italië, Oostenrijk en België. In Duitsland en Zweden lopen er verschillende gerechtelijke procedures. ‘Mona Keijzer wil deze goede voorbeelden dus niet volgen’, constateert KHN.

Macht platforms

Zes van de tien hotelondernemers in Nederland maakt zich zorgen over de grote macht van boekingsplatforms als Booking.com, zo blijkt uit onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam onder 540 ondernemers dat in maart dit jaar werd gepubliceerd. Zorgpunten zijn onder meer de stijgende kosten die platforms vragen voor de samenwerking en het feit dat ondernemers niet zelf contact met hun gasten kunnen hebben. Als belangrijkste redenen om samen te werken met online platforms geeft 59% van de hotels en retailers aan dit te doen om omzetgroei te realiseren en om leads te genereren naar de eigen webshop (26%).

Lees hier het gehele SEO Economisch onderzoek 

Heeft u een vraag over contracten in de horeca? Stel die hieronder aan onze deskundigen.

Bekijk deze collectie

Wetgeving

In deze collectie alles over wetten en regels waar de horeca mee te maken heeft. Van de recente wijzigingen in de pensioenwet tot inzichten in de Bibob-regelgeving. Leer hoe je aan wet- en regelgeving voldoet en hoe je vergunningen aanvraagt.