Loop geen omzet meer mis met deze drie tips

Loop geen omzet meer mis met deze drie tips

Horeca is een vakgebied vol passie en creativiteit. De valkuil is om gevoel te laten overheersen bij het nemen van zakelijke beslissingen. Als gevolg hiervan kun je als ondernemer veel omzet mislopen. Ontdek waar je mogelijk omzet laat liggen en hoe je dit in de toekomst kunt voorkomen.

Het lijken voor de hand liggende tips maar is dat ook zo als je je er echt in verdiept? Drie tips om meer omzet te draaien:

  1. Optimaliseer je personeelsplanning

Het inplannen van personeel bestaat uit twee onderdelen: wie plan je in, en wanneer plan je ze in? Wat betreft het ‘wie’ wil je natuurlijk je beste mensen op de meest winstgevende momenten neerzetten. In plaats van dit te baseren op persoonlijke voorkeuren of aannames, kun je beter kijken naar de gegevens in je kassasysteem om uit te zoeken wie de echte toppresteerders zijn. Kijk naar de gemiddelde transactiewaarde en gemiddelde hoeveelheid items per transactie van iedere medewerker. Zo ontdek je snel wie je beste verkopers zijn, en kun je die voortaan inzetten op drukke momenten.

Om te weten ‘wanneer’ je het beste een extra persoon in kunt plannen, is het verstandig om naar je omzet-rapporten te kijken. Zo kun je dagen en piekuren met elkaar vergelijken op basis van cijfers, in plaats van op gevoel. Deze kennis voorkomt dat je geld weggooit terwijl er niets binnenkomt.

Goed nadenken over je personeelsplanning heeft als resultaat dat je het maximale haalt uit drukke tijden, terwijl je eventuele verliezen door overbezetting minimaliseert.

  1. Stel je menukaart slim samen

Welke gerechten lopen het best, en welke worden er eigenlijk nooit besteld? Waar ligt de kostprijs het hoogst, en waar is deze het laagst? Dit zijn allemaal vragen die je jezelf regelmatig zou moeten stellen. Aan de hand van de antwoorden kun je je menukaart zodanig optimaliseren dat het zowel voor zowel jou als voor je gasten een betere uitkomst heeft.

Dit doe je door allereerst te kijken naar welke gerechten het meest populair zijn bij je gasten. Daarna bekijk je de kostprijs van ieder gerecht op je kaart. Deze twee factoren zorgen ervoor dat je uiteindelijk je gerechten kunt onderverdelen in vier categorieën: lage prijs - populair, hoge prijs - populair, lage prijs - niet-populair, en hoge prijs - niet-populair. Gerechten die in de laatste categorie vallen kun je beter meteen van je kaart verwijderen, terwijl je gerechten die tot de eerste categorie behoren de basis kunnen vormen van je nieuwe, meer winstgevende kaart.

Een andere tip is om te kijken naar wat de populaire gerechten met een hoge kostprijs zo duur maakt, en of je bepaalde ingrediënten kunt vervangen voor iets voordeligers.

  1. Focus je op vaste gasten

The Harvard Business Review heeft ooit onderzoek gedaan naar de zogeheten ‘RVR’ (repeat visitor rate). Uit dit onderzoek kwam naar voren dat restaurants met een hoge RVR – boven de 50 procent – een grote kans hebben om het te redden. Restaurants met een lage RVR – onder de 25 procent – halen het hoogstwaarschijnlijk niet.

Terugkerende gasten zijn van groot belang zijn voor jouw succes”

Een belangrijke les om hieruit te leren is dat terugkerende gasten van groot belang zijn voor jouw succes. Veel ondernemers hebben het idee dat meer gasten gelijk staat aan meer omzet, en onderschatten zo de waarde van die gasten die jouw zaak wekelijks of misschien wel dagelijks bezoeken.

Dus, richt eventuele marketing niet alleen op het aantrekken van nieuwe gasten, maar moedig bestaande gasten juist aan om vaker langs te komen. Houd ze op de hoogte van acties die er lopen, of bied ze iets aan als ze bij je langskomen in de week van hun verjaardag. Wat hier ook heel erg bij kan helpen is het implementeren van een loyalty programma. Zo kunnen regulars sparen voor beloningen, en kun jij ze door middel van persoonlijke marketing op de hoogte houden van andere kortingen en voordelen.

Haal meer uit je zaak met data 

Meer omzet halen uit je zaak zonder drastische veranderingen te moeten ondergaan? Bekijk  bovenstaande drie onderwerpen met behulp van je cijfers, in plaats van met je gevoel, en haal nog meer uit je business. Geen idee waar je die cijfers vandaan moet halen? Een modern restaurant kassasysteem zoals Lightspeed heeft overzichtelijke rapporten in de backend waardoor je snel inzicht hebt in de status van je onderneming.

Dit artikel is gesponsord door Lightspeed.