Hoe hoteliers het in- en uitchecken in het hotel verbeteren

Contactloze alternatieven zijn in hotels meer gevraagd dan ooit. Om ondanks afstandsregels en nieuwe hygiënemaatregelen toch het gewone serviceniveau te kunnen bieden, zijn digitale assistenten de perfecte oplossing. Het in- en uitchecken zijn processen die zonder enig probleem digitaal en contactloos kunnen worden aangeboden.
Delen:

De digitale check-in en check-out helpen om de huidige afstandsregels na te leven en de wachttijd aan de receptie te verminderen. Gelijktijdig ontziet het contactloos in- en uitchecken het personeel in het hotel. Want digitaal in- en uitchecken en het registratieformulier digitaal invullen en opslaan veroorzaakt minder werk. Sneller en gemakkelijker kan in- en uitchecken niet worden.

Zo checken uw gasten digitaal en contactloos in

Er zijn verschillende oplossingen die hotels voor de digitale check-in kunnen kiezen. De hotelgast kan het proces bijvoorbeeld al thuis of onderweg op zijn eigen toestel uitvoeren; op tablet, smartphone of computer – dat blijft de keuze van de gast. Zo hoeft de gast niet meer in de rij te staan voor de receptie en kan zijn verblijf ontspannen beginnen.

Een andere mogelijkheid is een check-in terminal, die de gast ontvangt in de hotellobby en die daarna het proces digitaal afhandelt. Ter plaatse kiest de gast of hij aan de receptie of met een terminal wil inchecken. De check-in-terminal verstrekt ook direct de sleutelkaarten voor de hotelkamer.

Het is ook mogelijk om met een tablet aan de receptie digitaal in te checken. Met behulp van een receptiemedewerker vult de gast digitaal het registratieformulier in en checkt comfortabel in, net als met zijn eigen smartphone.

Uitchecken was nog nooit zo gemakkelijk

Op het laatste moment de koffers pakken, aan de receptie wachten om uit te checken – en dan de trein missen. Daarover hoeven uw hotelgasten zich voortaan geen zorgen meer te maken. Want ook uitchecken kan digitaal, zonder wachtrij voor de receptie. De slimme check-out met de eigen smartphone van de gast, met een tablet of met de terminal in de lobby, vermindert bovendien het rechtstreekse contact tussen gast en medewerker bij vertrek uit het hotel. Met een paar klikken checken de hotelgasten zelfstandig uit voor ze het hotel verlaten.

Ook uitchecken kan digitaal, zonder wachtrij voor de receptie

Via de geïntegreerde betaaldiensten kunnen uw gasten kiezen uit verschillende contactloze betaalmethoden. Bij het uitchecken betalen zij de hotelrekening contactloos en comfortabel met een tik op de knop. Uw receptie is in de spitstijden niet meer overbelast en uw medewerkers hebben daardoor meer tijd om zich bewust met uw gasten bezig te houden.

Communicatie voor en na het verblijf is belangrijk

Wat geen hotelier mag vergeten, is de pre- en post-stay-communicatie. Per slot van rekening moet de mogelijkheid tot digitaal inchecken en de voordelen daarvan aan de gast worden gecommuniceerd. Al bij de reservering wordt hij gewezen op de digitale check-in.

Na voltooiing van de reservering ontvangt de gast een e-mail met zijn reserveringsgegevens en de tip, dat hij al voor aankomst in het hotel zijn registratieformulier digitaal kan invullen. Dat vermindert de wachttijd aan de receptie tot een minimum.

Als een gast alleen maar op een link in een mail hoeft te klikken om in te checken, zal deze waarschijnlijk graag gebruikmaken van de digitale service. Wie begint er nou graag zijn vakantie met wachttijden en bureaucratie aan de receptie?

De gast krijgt voor vertrek een pushbericht op zijn telefoon of de tablet in de hotelkamer, dat wijst op de mogelijkheid digitaal uit te checken. Met een paar tikken kan de gast zijn rekening digitaal voldoen en uitchecken. Vervolgens ontvangt de gast een uitnodiging om het hotel te beoordelen op verschillende beoordelingsplatforms en feedback te geven.

Dit artikel is gesponsord door Betterspace.