De vergelijkbare verkopen, waarbij McDonald’s naar de omzet kijkt van restaurants die de afgelopen dertien maanden open waren, kwamen bijna een kwart lager uit. In de Verenigde Staten was die neergang maar 8,7 procent. De grote hoeveelheid restaurants in de VS met een drive-thru en de recente inzet op bezorging van hamburgers zorgden ervoor dat McDonald’s in de thuismarkt relatief weinig schade opliep.
Uit de cijfers blijkt ook dat het dieptepunt voor de hamburgerketen in april lag. In de VS zakten de vergelijkbare verkopen toen met bijna een vijfde, internationaal was dat twee derde minder. Twee maanden later was de neergang in de VS nog 2,3 procent en internationaal nog 18,4 procent.
De totale omzet van McDonald’s bedroeg in het tweede kwartaal 3,7 miljard dollar, waarvan 483,8 miljoen dollar aan winst overbleef.
In 2019 hoogste omzet van de afgelopen 10 jaar
Wereldwijd heeft McDonald’s vorig jaar de hoogste omzet van de afgelopen tien jaar gedraaid. In de Verenigde Staten, de grootste markt, weet het bedrijf echter geen oplossing te vinden voor het dalende aantal bezoekers. De omzet van McDonald’s kwam in het vierde kwartaal uit op 5,3 miljard dollar, een stijging van 4 procent ten opzichte van een jaar eerder. De nettowinst steeg met 11 procent tot 1,6 miljard euro.