Plaza Gennep bedenkt unieke opstelling met bestelschermen

Plaza Gennep bedenkt unieke opstelling met bestelschermen

Plaza Gennep heeft een unieke opstelling met bestelschermen bedacht. In plaats van bestelzuilen, heeft ondernemer Henri Geurts twee bestelschermen op zijn counter gezet. De investering is lager én het neemt minder ruimte in beslag. 'Het loopt als een speer.'

De bestelschermen van Plaza Gennep staan er nu ongeveer een maand. ‘Ik heb het idee zelf bij Next To Food aangekaart’, zegt Henri Geurts. ‘We wilden een zelfbedieningsoplossing, maar vinden de zuilen zoals ze nu zijn niet geschikt voor onze zaak. We hebben een aantal gesprekken gehad en ze hebben gekeken of het mogelijk was. Het bleek dus te kunnen, en ze hebben met ons meegedacht over de opstelling.’

Veel bestellingen

Geurts vond het belangrijk twee schermen te installeren om het digitale bestellen extra te stimuleren. ‘Want mensen gaan niet in de rij staan voor een scherm.’ Het heeft geresulteerd in 283 aanslagen op de schermen in de eerste drie weken, zo blijkt uit gegevens van Next To Food. De gemiddelde besteding is €12,66. Deze week, van maandag 13 tot en met woensdag 16 mei, zijn er 116 bestellingen gedaan op schermen. Dat is veel ten opzichte van andere locaties, zo laat Next To Food weten.

‘Dat zijn wel spectaculaire getallen’, zegt Geurts. ‘Ik schat dat 10 tot 15 procent van de mensen de schermen gebruikt, maar je ziet het groeien. Het loopt als een speer. Pas na een half jaar kunnen we de verhoudingen goed meten.’

Primeur

Plaza Gennep, een zaak van 110 vierkante meter en ongeveer veertig zitplaatsen, is volgens Geurts de eerste met deze opstelling. ‘Helemaal zelf bedacht. Het enige is dat deze variant volgens NTF minder hufterproof is. In een zuil is alle techniek geïntegreerd, daar kun je niets aan stukmaken. Wij hebben het pinapparaat er los bij staan.’

Next To Food bevestigt dat de toepassing bij Plaza Gennep totaal nieuw is. ‘Zij zijn de enige die dat hebben’, zegt directeur Leon Besselink. ‘In principe ben ik geen fan van losse apparatuur, met losse elementen. Maar bij Plaza Gennep staat het op de counter, dus dan is het goed te doen. Als je er geen zicht op hebt, zou ik dit niet aanraden.’

Wat mensen volgens Besselink vaak niet beseffen, is dat de meeste kosten niet in een bestelzuil zitten, maar in het installeren en vormgeven van de content. ‘Het assortiment, de video’s, de afbeeldingen. We zijn er soms een week mee bezig om ervoor te zorgen dat dat er goed in staat. Dit is ingewikkelder dan een normale kassa, want het is gericht op de consument en op meerverkoop. Dan moet je nadenken over de positie van gerechten en de juiste afbeeldingen.’

Positief effect

Geurts ziet dat de schermen op verschillende manieren een positief effect hebben op zijn bedrijf. ‘Het is een oplossing voor als er één iemand in de zaak staat. Je hebt altijd van die momenten dat je te weinig omzet hebt voor twee medewerkers, maar te veel voor één. Als je alleen staat te bakken, hoeven mensen niet te wachten maar kunnen op het scherm bestellen.’

Minder druk op medewerkers

Het feit dat de schermen op de counter zijn geplaatst en niet in een zuil in de zaak, is ook een pluspunt voor medewerkers, zegt Geurts. ‘Dan kunnen we mensen makkelijker helpen als ze vragen hebben tijdens het bestellen. Dat verlicht ook weer de druk op medewerkers, die niet het werk neer hoeven te leggen om de zaak in te lopen. Nu kunnen ze tijdens het werk makkelijker vragen van gasten beantwoorden.’

Een ander voordeel volgens Geurts, is het effect op jongeren. ‘Die zijn heel visueel ingesteld. Op het moment dat ze plaatjes zien, bestellen ze veel makkelijker.’

Processen aangepast

Met de komst van de schermen heeft Geurts de werkprocessen aangepast. ‘Door de schermen krijgen we kleinere bestellingen, wat meer druk geeft op de keuken. Een groepje aan de kassa bestelt meestal tegelijk, maar op het bestelscherm gaat het vaak apart. We hebben de keukenschermen daarop aangepast. Voorheen konden we acht bonnen op het scherm zien, nu zestien.’

Het scherm stelt altijd de juiste vragen, ongeacht de drukte.”

Meer tijdswinst

Naast het bestelproces, werkt ook het buzzersysteem van Plaza Gennep efficiënter. ‘We hebben twee keukens. Als het druk is, gebruiken we één voor afhaal en één voor zitters. Voorheen moesten we naar de kassa lopen om de buzzerknop in te drukken als de bestelling klaar was. Nu doen we dat op het keukenscherm. Als we dan bij de counter zijn, is de gast er ook al. Dat is nog meer tijdswinst.’

Ideale oplossing voor cafetaria’s

Volgens Rob Doorn, formulemanager van Plaza en Big Snack, zijn de schermen van Plaza Gennep de ideale oplossing voor de gemiddelde cafetaria. ‘Ik hoor diverse ondernemers zeggen dat ze een keer een bestelzuil willen uitproberen. Ik ben ervan overtuigd dat als je echt wilt weten wat deze oplossing voor jou kan betekenen, je niet ‘slechts’ één zuil kan neerzetten. Als er drie man voor de zuil staan te wachten en het duurt te lang, gaan mensen toch weer naar de kassa. Maar gezien de kosten zijn meerdere zuilen voor de meeste cafetaria’s niet te doen.’

De juiste vragen

Digitaal bestellen is interessant voor veel cafetaria’s, zegt Doorn. ‘Ten eerste vanwege de bijverkoop. Het scherm stelt altijd de juiste vragen, ongeacht de drukte. En het werkt, want mensen geven meer uit. Zeker met het gebrek aan personeel is dat een oplossing. Bovendien worden er minder fouten gemaakt.’

Digitaliseren geeft volgens Doorn ook rust in de zaak. ‘Er is meer orde. Kijk maar eens bij McDonald’s, hoeveel rustiger het daar is geworden. Dat komt ook doordat mensen hun bestelling kunnen volgen op een scherm.’

Meer rust is ook goed voor upselling, zegt de formulemanager. ‘Als er tien wachtenden achter je staan, is bestellen een stressvol moment, iets wat dan vaak gehaast gebeurt. Digitaal kun je als ondernemer wel prima je verhaal vertellen.’

Goodwill kweken

De schermen op de counter waren goedkoper dan twee zuilen, maar toch een investering. Geurts: ‘Natuurlijk, maar kijk ook naar je personeelskosten en de efficiëntieslag die je maakt. En je kweekt goodwill. Als mensen niet hoeven te wachten, geeft dat een positief gevoel. Dat is moeilijk uit te drukken in geld.’