Leeftijdsgrens alcohol onderwerp van campagne NIXzonderID

Leeftijdsgrens alcohol onderwerp van campagne NIXzonderID

De leeftijd van jongeren inschatten die alcohol willen kopen, is lastig. Een landelijke campagne moet ondernemers daarbij helpen.

Staatssecretaris Paul Blokhuis van VWS en wethouder Everhardt van Volksgezondheid en Jeugdzorg in Utrecht zijn de landelijke actie NIXzonderID gestart.
De campagne, die tot 1 juni loopt, vraagt aandacht voor het naleven van de leeftijdsgrens voor alcohol en tabak. Voor verkopers in de horeca, maar ook in supermarkten, slijterijen en (sport)kantines is het het moeilijk om de juiste leeftijd van jonge kopers in te schatten, zegt VWS. De NIXzonderID actie helpt ze daarbij.

Om zelf te ervaren hoe ingewikkeld het kan zijn om leeftijden in te schatten, deed staatssecretaris Paul Blokhuis bij Stan & Co in Utrecht samen met wethouder Victor Everhardt en voorbijgangers een leeftijdsquiz waarbij hij moest raden hoe oud de jonge gasten van het café waren.


Wat zijn de regels ook alweer?

Sinds 2014 is de leeftijdsgrens voor de verkoop van alcohol en tabak achttien jaar, of het nu gaat om zwak alcoholische dranken of sterke dranken. Horecazaken zonder drankvergunning mogen volgens de Drank- en Horecawet drank verkopen met minder dan 15 procent alcohol, zoals bier en wijn. Ook mag port en sherry worden verkocht, ook als het alcoholpercentage hoger is dan 15 procent.

Wanneer je alcohol of tabak aan jongeren verkoopt en het is niet duidelijk dat degene ouder is dan achttien, moet je altijd de leeftijd vaststellen door het identiteitsbewijs te controleren. Word je binnen een jaar drie keer betrapt op het verkopen van alcohol aan iemand onder de achttien, kun je een (tijdelijk) verbod op de verkoop van alcohol krijgen.

In zaken die zwak alcoholische dranken verkopen, moeten de medewerker ouder zijn dan zestien jaar. Er moet ook altijd een leidinggevende van minimaal 21 jaar oud aanwezig zijn.


Beetje gênant

Blokhuis: ‘Geen alcohol en geen tabak onder de achttien is de norm waar we ons allemaal aan moeten houden, of het nou in een winkel, een café of op een festival is. Ik weet dat heel veel mensen hun best doen om dat goed te doen, maar het moet nog beter. Het is vaak niet eenvoudig om iemands leeftijd in te schatten, dat heb ik vandaag zelf gemerkt. Met de actie NIXzonderID willen we jongeren stimuleren om hun identiteitsbewijs gewoon standaard te tonen. Dat scheelt tijd en ook momenten aan de kassa die voor medewerkers en jongeren een beetje gênant kunnen zijn. En da’s mooi meegenomen.”

Gezellige uitgaansavond

Victor Everhardt, wethouder Volksgezondheid vindt het heel logisch dat de aftrap van de campagne in Utrecht plaatsvindt. ‘Wij hebben in Utrecht Stichting NIX18, een unieke samenwerking van horecaondernemers, Koninklijke Horeca Nederland en de gemeente. De stichting organiseert zelf het toezicht op de naleving van de leeftijdsgrens. De NIXzonderID-actie wordt in Utrecht aangegrepen om extra aandacht te besteden aan de vanzelfsprekendheid van het laten zien van een geldig ID. Bij het uitgaanspubliek is dit niet altijd even vanzelfsprekend en leidt soms tot problemen aan deur. Dat willen we voorkomen, zodat iedereen in Utrecht een gezellige uitgaansavond kan beleven.’