Amerikanen en andere Engelstaligen noemen friet, zeker die bij McDonald’s, french fries. Dat is de Belgen een doorn in het oog. Ten eerste hebben ze geen hoge pet op van de friet bij de grootste fastfoodketen ter wereld. Het komt echter ook voor dat zelfs Belgische friet ‘french fries’ worden genoemd. En dat gaat toch echt te ver.
Frietcampagne
Het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) is een wereldwijde campagne begonnen om frieteters duidelijk te maken dat friet toch echt een Belgisch product is. België is inderdaad de grootste exporteur van diepvriesfriet ter wereld.
Zuidoost-Azië
Het eerste land dat een heropvoedingspoging op frietgebied kan verwachten, is Vietnam. Friet wordt namelijk steeds populairder onder de Vietnamezen en het land is dan ook een groeimarkt voor Belgische friet. ‘We tonen de Vietnamezen dat ze frieten perfect in een spring roll (een rol rijst waar groentjes en vlees in verwerkt worden) kunnen draaien, of dat ze er hete chilisaus kunnen opdoen in plaats van onze mayonaise’, zegt Romain Cools van de verenging voor aardappelhandel en -verwerking aan het Nieuwsblad.
België exporteert jaarlijks ruim 3000 ton Belgische friet naar Vietnam, goed voor ruim 2 miljoen euro. 40 procent van de friet in Vietnam is gemaakt van aardappels uit Belgische grond.
Enorme afzetmarkten
De Vlaamse minister-president Geert Bourgeois is deze dagen in Hanoi en heeft samen met een handelsdelegatie Belgische frietjes uitgedeeld, zo meldt het AD. Na Vietnam blijft de tour voor ‘Belgian fries’ nog even in Zuidoost-Azië, want ook Maleisië, Thailand, Indonesië en Filipijnen zijn in potentie enorme afzetmarkten voor de Belgen.