Nieuw bezorgplatform gaat strijd aan met Thuisbezorgd.nl

Nieuw bezorgplatform gaat strijd aan met Thuisbezorgd.nl
Hendrik (links) en Dirk de Gooijer van Bezorgland.nl. Foto: Jan Willem van Vliet

Dirk en Hendrik de Gooijer, de voormalige eigenaren van Eethuis & Snackbar Oscars in Emmen, zijn van start gegaan met Bezorgland.nl. Ze willen een alternatief bieden voor Thuisbezorgd.nl en beloven een vast laag tarief voor restaurants.

Het nieuwe online bestelplatform voor restaurants en cafetaria’s wil zich profileren als het verlengstuk van ondernemers. ‘De tijd is rijp voor een goedkoper alternatief’, aldus Hendrik de Gooijer.

Bezorgland.nl werkt in principe op dezelfde manier als andere bestelsites. Het grote verschil is de afdracht voor de aangesloten ondernemers. ‘We bieden een beter en veel voordeliger alternatief voor Thuisbezorgd.nl en andere landelijke bestelplatforms’, aldus Dirk de Gooijer. ‘Consumenten kunnen bestellen via onze site of de app. Het grote verschil is het tarief. Wij vragen een commissie van 4 procent per bestelling. Bij iDEAL-transacties komt daar 15 eurocent bij. Verder berekenen we € 5,85 aan administratiekosten per weekfactuur.’

En de broers maken een belofte. ‘Bij ons blijft het tarief gegarandeerd 4 procent, dus verhogingen zijn niet aan de orde. Maar we stellen ook geen voorwaarden of eisen. Ondernemers blijven helemaal vrij in hun doen en laten en worden zelfs gestimuleerd om mee te denken.’

bezorgenProfessionele ondersteuning

Bezorgland.nl opereert middels professionele ondersteuning. ‘Allereerst leveren we natuurlijk het systeem, de techniek en de software. Er is een bestelsite ontwikkeld met alle menukaarten en er kan ook via een app worden besteld. We hebben een commercial gemaakt die 24 keer per dag te horen is op RadioNL, de best beluisterde zender in onze streek.’ Daarin roepen de aangesloten restaurants consumenten op om via Bezorgland.nl te bestellen.

Er komen advertenties in huis-aan-huisbladen, er worden folders verspreid, flyers gemaakt en de mogelijkheden van de socialmediakanalen worden benut. ‘Dat ondersteunen of faciliteren we. Daarnaast kunnen de ondernemers zelf veel doen om het bestelplatform te promoten bijvoorbeeld met winacties, stempelkaarten en het verstrekken van gratis maaltijden.’

Vijftig aangesloten restaurants

De start is vanwege het netwerk in Emmen en omgeving. In een straal van vijftig kilometer zijn inmiddels vijftig restaurants aangesloten bij Bezorgland.nl. Van daaruit moet het zich landelijk als een inktvlek gaan uitbreiden. ‘We komen op het juiste moment, veel ondernemers zijn de huidige situatie zat. Er is op dit moment al veel interesse vanuit het hele land.’

Een vuist maken

Koninklijke Horeca Nederland riep onlangs de Tweede Kamer op om in actie te komen. KHN wil wetgeving om een eerlijk speelveld voor horecaondernemers af te dwingen. Daarnaast tekenden Twentse ondernemers massaal een petitie tegen de machtspositie van Thuisbezorgd.nl. Dirk en Hendrik de Gooijer willen op een andere manier een vuist maken. ‘Je kunt in opstand komen, maar je kunt ook zelf echt iets ondernemen. We zien kansen en snappen de groeiende ergernis bij ondernemers’, aldus de broers.

De stap werd gedegen voorbereid en kent een voorgeschiedenis. Toen ze Oscars in april 2017 verkochten, hadden ze hun handen vrij om daadwerkelijk in actie te komen. ‘Toen we zelf als cafetariaondernemers actief waren, namen we al afscheid van Thuisbezorgd.nl en bestond het plan om zelf een bestelplatform op te starten. Het idee was deels al uitgewerkt, vanaf april is alles in een stroomversnelling gekomen. Dat heeft uiteindelijk geresulteerd in de lancering van Bezorgland.nl.’

bezorgen

Foto: Jan Willem van Vliet

Grote uitdaging

De vraag is of het nieuwe initiatief kan opboksen tegen de grote bestaande partijen die veel naamsbekendheid en middelen hebben. ‘Dat is natuurlijk de grote uitdaging’, aldus de voormalige cafetariahouders. ‘Het zal wat tijd nodig hebben, er is werk aan de winkel. De kracht zit in het collectief. We doen het voor en door ondernemers. Daar komt ons horecahart naar voren. Er is persoonlijk contact en we luisteren goed naar de aangesloten bedrijven. Het is immers een gezamenlijk initiatief.’

Gunfactor

Hendrik en Dirk de Gooijer snappen dat ondernemers misschien niet gelijk afscheid willen nemen van de bestelplatforms waar ze nu nog gebruik van maken. ‘Het kan gewoon naast elkaar. Dat mogen de ondernemers zelf bepalen. We gaan uit van eigen kracht en denken dat op termijn de andere platforms overbodig zijn.’

Daar is wel wat tijd voor nodig, zo beseffen ze terdege. ‘Het is een groeiproces en we zullen ons moeten bewijzen, maar zijn er van overtuigd dat het gaat lukken.’

Het is de bedoeling de consument te bereiken. Zij moeten een omslag veroorzaken om een ander bestelplatform te gebruiken. ‘Daar helpen ze de ondernemers mee die dan een rendabele winstmarge behouden. De gunfactor is daarbij van groot belang. We verwachten dat over een jaar minstens vijfhonderd tot duizend ondernemers zijn aangesloten. De belangstelling is groot. Het is de bedoeling dat bezorgrestaurants uit dezelfde plaats zich als collectief aanmelden, want samen sta je sterk.’