De Zoes: van tuin met hondenhok, naar zilver in de Terras Top 100 2021

De tuin van zijn oom, waar toen enkel nog een hondenhok stond, transformeerde Frank van Meegen ruim drie jaar geleden naar een horecaterras voor bij zijn biercafé De Zoes in Helden. In deze korte tijd wist hij dit kale stukje grond te ontplooien tot een terras waarmee hij op maandag 6 september tweede werd in de Misset Horeca Terras Top 100 2021. Hoe doe je dat?
Delen:
Het terras van De Zoes

Frank van Meegen staat ons kort na de bekendmaking van de  Terras Top 100 2021 emotioneel te woord. Want hij is ontzettend trots op de prestatie van zijn team, maar als je dan eenmaal op het podium staat dan wil je ineens ook heel erg graag winnen, zo erkent hij. Tegelijkertijd beseft hij ook dat hij als jonge ondernemer (31) in zo’n korte tijd al een parel van een bedrijf heeft weten neer te zetten en dat hij nog vele jaren heeft om zich te bewijzen. ‘Dit niveau vasthouden en iedere dag nog een beetje beter worden, daar moeten we nu voor zorgen.’

Misset Horeca omschreef zijn start als het horecasprookje in Helden. In 2016 nam de toen 26-jarige Van Meegen het dorpscafé van zijn toen 71-jarige oom over. In een jaar tijd wist hij de omzet te vertienvoudigen.  Drie jaar geleden kwam daar opnieuw een grootschalige verbouwing bij, waarbij onder meer de tuin van zijn oom aan de achterkant van het pand werd aangepakt: dat werd het terras.

De Zoes én het terras werden volledig onderkelderd en de feestzaal werd omgebouwd tot restaurant. ‘We zijn in oppervlakte dubbel zo groot geworden.’ Aanvankelijk telde De Zoes 85 zitplaatsen, nu zijn dat 185 zitplaatsen binnen. Op het nieuwe belevingsterras 90 en op het terras aan de voorzijde nog eens 45.

Terras

Onder het dak van een oude tuinderskas schuilt De Zoes Buiten. Het terras werd getransformeerd tot een echt bierterras door DutchConcepts en Ves Reynders tuindesign. ‘Zij hebben het binnen echt naar buiten kunnen trekken.’

Een plaatje van een terras. ‘Hier groeien meer dan 120 verschillende soorten kruiden, eetbare bloemen, verse hop, groenten en fruit. Onze koks duiken dagelijks de tuin in om de ingrediënten te oogsten die ’s avonds op het bord verschijnen.’

Why, how en what van Simon Sinek

Maar hoe krijg je in zo’n korte tijd een team dat het allemaal zo goed doet? ‘We hebben voor iedereen een bedrijfsvisie gepubliceerd zodat voor iedereen duidelijk is hoe we iets willen en wat we willen. De Zoes volgt hier de ‘Why, how en what’ van Simon Sinek. Een denkmodel opgezet naar aanleiding van Sineks onderzoeken naar het succes van de meest invloedrijke leiders en bedrijven ter wereld. Zijn ‘Golden Circle’ bestaat uit drie cirkels. De kern is why, daarna volgt how en de buitenste cirkel vertegenwoordigt what. De meeste bedrijven beginnen met de buitenste ring (‘what’) en werken vervolgens naar binnen (‘how’ en ‘why’). Alleen de meest invloedrijke bedrijven beginnen bij de kern: ‘why’.

Doelstellingen

‘We volgen allemaal die lijn en weten daardoor heel goed waarvoor we staan.’ Ook zijn er doelstellingen. En dan zijn er niet alleen de omzetdoelstellingen, maar ook meedoen aan wedstrijden en die winnend afleggen en meer van dat soort zaken om de medewerkers scherp te houden. Die doelen staan ook allemaal keurig beschreven in fraaie schema’s op de muren. Een van die doelstellingen was: ‘Provinciewinnaar worden in de Terras Top 100’, met als beloning: een reisje voor het hele team naar een Oktoberfest.

050821, Helden: De Zoes, Terras Top 100. Foto: Marcel van Hoorn.

Cijfer voor eigenschappen

Medewerkers hebben ook cijfers gekregen voor bepaalde eigenschappen die ze hebben.  ‘Dus ook ik heb ergens een 10 voor gekregen en ergens een 0 voor’, vertelt Van Meegen. ‘Op basis van die cijfers kijken we naar de perfecte opstelling van die dag. Dus wie doet de bar, wie doet de host, wie de dranken, wie food…Zo kun je groeien als team én als individu.’

12 stappen gastcontactplan

Ook volgt Van Meegen met zijn team het 12 stappen gastcontactplan van Wouter Verkerk.’ Nieuwe medewerkers krijgen een buddy toegewezen. Van Meegen geeft zijn team verder iedere dag een briefing van zo’n vijftien minuten aan z’n medewerkers. ‘Daarin geef ik hen iets mee over diverse onderwerpen. Dat kan gastvrijheid zijn, maar ook bier of iets anders. Zo herhalen we dagelijks waar we voor staan en wat we graag willen, want ook wij hebben te maken met personeelswisselingen en werken met ambulanten.’