ING: 'Horecasector heeft behoefte aan helder perspectief voor 2022'

ING: 'Horecasector heeft behoefte aan helder perspectief voor 2022'

ING heeft deelt de laatste inzichten in de sector Services & Leisure. Voor 2022 verwacht de bank voor de horeca een volumegroei tussen de 25% en 30%. De horecasector heeft behoefte aan helder perspectief voor 2022.

De aanhoudende dreiging van beperkende maatregelen hangt ook in 2022 nog als een zwaard van Damocles boven de sector, wat zorgt voor onzekerheid. De grootste uitdaging is het gebrek aan een helder perspectief. De sector heeft behoefte aan een duidelijke koers met betrekking tot het bestrijden van covid-19, zodat horecabedrijven weten waar ze in de toekomst aan toe zijn, zo concludeert de bank.

Bedrijven met veel afhaal- en bezorgomzet, zoals cafetaria’s en fastservice restaurants, hebben relatief minder last van de lockdowns dan andere horecazaken en de omzetten zullen naar verwachting snel weer terug op het pre-coronaniveau. Dit geldt niet voor restaurants, cafés en hotels. Vooral bij hotels duurt het herstel langer doordat de terugkeer van zakenreizigers en gasten van buiten Europa ook in een deel van 2022 nog altijd op zich laat wachten.

Verder is de verwachting dat vanwege de sterke concurrentie en hogere kosten de prijzen in de horeca in 2022 zullen stijgen met 2,5% tot 3%.

Horeca in 2022 nog niet op niveau van 2019

Coronapandemie blijft sector dwars zitten

Voor 2022 verwacht de bank voor de horeca een volumegroei tussen de 25% en 30%. Een naar verwachting sterke economische groei en relatief lage werkloosheid liggen hier aan ten grondslag. Ondanks de sterke groei is de sector eind 2022 naar verwachting nog altijd niet terug op het pre-coronaniveau van eind 2019.

De aanhoudende dreiging van beperkende maatregelen hangt ook in 2022 nog als een zwaard van Damocles boven de sector, wat zorgt voor onzekerheid. De grootste uitdaging is het gebrek aan een helder perspectief. De sector heeft behoefte aan een duidelijke koers met betrekking tot het bestrijden van Covid-19, zodat horecabedrijven weten waar ze in de toekomst aan toe zijn.

Vooral bij hotels duurt het herstel lang

Hoewel 2022 enig herstel brengt, zijn de omzetniveaus van voor de coronacrisis nog niet voor alle horecabedrijven in zicht. Bedrijven met veel afhaal- en bezorgomzet, zoals cafetaria’s en fastservice restaurants, hebben relatief minder last van de lockdowns dan andere horecazaken. Naar verwachting zijn de omzetten van deze bedrijven begin 2022 dan ook weer terug op het pre-coronaniveau. Dit geldt niet voor restaurants, cafés en hotels. Vooral bij hotels duurt het herstel langer doordat de terugkeer van zakenreizigers en gasten van buiten Europa ook in een deel van 2022 nog altijd op zich laat wachten.
Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.