Traditionele versus digitale terrasservice: wat willen gasten?

Dikke kans dat jij je al haast geen terras meer kunt voorstellen zonder handhelds. En misschien is het bij jou ook al mogelijk om te bestellen en betalen via QR-codes. Maar wat vinden gasten eigenlijk van deze digitale bestelmogelijkheid? Beïnvloedt digitaal bestellen de ervaren gastvrijheid en de keuze voor een terras? Wij gingen op onderzoek uit.
Delen:

Ellen (32) is regelmatig op een terras te vinden en zodoende goed vertrouwd met het bestellen via QR-codes. Of je ergens wél of niet met QR-codes kunt bestellen, is überhaupt nog nooit ter sprake gekomen bij het bepalen van de locatie. Het gezelschap waarmee ze afspreekt is doorslaggevend. ‘Met mijn man en dochters, of vrienden met kinderen gaan we altijd voor een locatie met veel ruimte om te spelen, vaak wat meer buitenaf. Met vriendinnen kies ik steevast voor een locatie waar we ‘mensen kunnen kijken’. Vaak midden in het centrum.’

Gastvrij is vriendelijk en vlot

‘Gastvrijheid betekent voor mij dat medewerkers vriendelijk en behulpzaam zijn en dat we vlot en goed worden geholpen. Als we ergens heel lang hebben moeten wachten, kiezen we de volgende keer sneller voor een ander terras. In die zin bieden QR-codes uitkomst, want dan kun je altijd bestellen op het moment de je wilt en dat geeft mij het gevoel dat ik meer controle heb. Vorige zomer heb ik dus regelmatig via QR-bestel. Ik vind die keuzemogelijkheid prettig, maar zou het niet fijn vinden als ik überhaupt geen medewerkers meer op het terras zie. Wat mij betreft is het een fijne aanvulling op het bestellen bij een medewerker.’

Snel = oké, persoonlijke gegevens een NEE

Voor de 36-jarige Lieke is bestellen en betalen via QR-codes eigenlijk al de nieuwe normaal. ‘Ik vind het praktisch en kies vaak voor bestellen via QR-code, omdat dat gewoon sneller gaat. Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat de aanwezigheid van medewerkers niet belangrijk is. Ik wil graag vriendelijk, persoonlijk, ontvangen worden en als ik een vraag heb, wil ik die ook gewoon kunnen stellen.’

Wat ze ook belangrijk vindt, is haar privacy. ‘Als ik allemaal persoonlijke gegevens moet invullen haak ik af. Gewoon een QR-code scannen, kiezen, en betalen via mijn bank-app moet voldoende zijn.’

Slim uit hygiënisch- en milieutechnisch oogpunt

De 25-jarige Stef vindt het niet erg om soms wat langer op een medewerker te moeten wachten als het druk is. ‘Ik ga naar een terras om een gezellige middag te hebben en heb dan geen haast. Ik vind wachten dus niet erg, maar heb ook niets tegen op bestellen via een QR-code. Vanuit het oogpunt van hygiëne en het milieu is een online menukaart natuurlijk hartstikke slim. Je hoeft niet – als zoveelste – die kaart door te bladeren en de ondernemer natuurlijk niet steeds nieuwe kaarten te printen.’

Persoonlijk contact blijft belangrijk

Martine (67) vindt bestellen bij een medewerker een vanzelfsprekendheid. ‘Ik heb nog nooit iets besteld via een QR-code op het terras. Ik was me niet bewust van die mogelijkheid en omdat mijn man niet goed tegen bepaalde voedingsstoffen kan, is het prettig om één en ander persoonlijk na te kunnen vragen. Eten bestellen via een QR-code ga ik dus niet doen, maar eens een drankje proberen te bestellen lijkt me eigenlijk best leuk.’

Gezelschap en moment bepalen juiste service

De 41-jarige Christa vindt de meerwaarde van QR-codes afhangen van het gezelschap en moment. ‘Ik vind het met nog jonge kinderen heel handig. Ik weet precies wat ze willen eten en drinken en dan is het zo geregeld. Maar als ik met een wat grotere groep vriendinnen ben en we het diner willen bestellen, vind ik het makkelijker als een medewerker de wensen opneemt. Voor een rondje drankjes is dat niet nodig, dat regelen we gewoon zelf.’

Conclusie: QR-bestellen is een waardevolle aanvulling

Jong en oud zien QR-codes als waardevolle aanvulling op de mogelijkheid om te bestellen bij een medewerker. De keuzevrijheid en hogere snelheid van bestellen en uitserveren worden als prettig ervaren. Evenals de hygiëne- en milieuvoordelen. Een vriendelijk, persoonlijk, ontvangt en ze zichtbaarheid van medewerkers op het terras blijven noodzakelijk voor een goed gevoel van gastvrijheid.

Nieuw: pas aan het eind afrekenen

De ontwikkelingen op het gebied van QR-bestellen staan niet stil. De nieuwste vorm van QR-bestellen van booq geeft gasten de mogelijkheid om (ook) hun bestellingen via QR-code pas aan het eind van hun bezoek te betalen. Via de QR-code die ze ontvangen bij het eerste rondje drankjes, kunnen ze op ieder moment bijbestellen of afrekenen. Dat zorgt voor nóg meer gastvrijheid en scheelt jou als ondernemer flink in de pin-transactiekosten.

Dit artikel is gesponsord door Eijsink