KHN: Reparatie koopkracht niet voor rekening van ondernemers

KHN: Reparatie koopkracht niet voor rekening van ondernemers

Branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland (KHN) vindt niet dat de reparatie van de koopkracht voor rekening van horecaondernemers moet komen.

De koopkrachtproblemen zijn groot, vooral door de energiecrisis. Het kabinet vraagt werkgevers om de lonen te verhogen om zodoende prijsstijgingen enigszins te compenseren.

Wens KHN

Om het koopkrachtverlies deels te compenseren, wil KHN een betere inrichting van de uitbetaling van de heffingskortingen (niet via één werkgever maar rechtstreeks via de belastingdienst naar de burger) en een veel lager tarief (vlaktaks) voor de inhoudingen op de lonen.

Ook een belastingvrije koopkrachtuitkering (onder de WKR) en lagere werkgeverslasten horen wat KHN betreft bij de noodzakelijke maatregelen.

KHN vindt dat het kabinet de reparatie van de koopkracht niet voor rekening van de werkgever moet laten komen, maar dat het moet overleggen over verstandig economisch beleid in deze onzekere situatie.

Stijgende kosten

Volgens de branchevereniging is het niet reëel om werkgevers verantwoordelijk te stellen voor de hogere prijzen voor werknemers, terwijl werkgevers in de horeca al kampen met stijgende inkoopkosten, hogere huurkosten, stijgende cao-lonen, en de fors stijgende kosten voor gas en elektra.

Onderzoek CBS

Uit onderzoek van het CBS blijkt dat 70% van de horecaondernemers die stijgende kosten nauwelijks kunnen doorberekenen, waardoor zij nog meer interen op hun marges en reserves.

Minimumloon horeca

Het wettelijke minimumloon zal per 1-1-2023 fors hoger worden. Per 1 april 2022 is het loon voor vakkrachten met een loon binnen de loonschaal al verhoogd met 3,4%. Ook per 1 september gaan de jeugdlonen leerlingen en niet-vakkrachten flink omhoog en per 1 januari 2023 stijgen de lonen van vakkrachten binnen de loonschalen met een periodiek van 2% en een loonronde van nog eens 2% voor alle vakkrachten.

KHN is geen voorstander van een centrale loonafspraak, omdat die lopende afspraken te veel verstoort. KHN adviseert werkgevers die hun medewerkers tegemoet willen komen, dit te doen door
middel van een eenmalige uitkering of tijdelijke toeslag.