Jury Terras Top 100 deelt 14 tips voor een beter terras

Jury Terras Top 100 deelt 14 tips voor een beter terras

Zowel de hoofdjury als de vakjury van de Terras Top 100 bestaat uit ervaren ondernemers, waaronder veel oud-winnaars van de wedstrijd. Welke tips geven zij aan horecaondernemers met een terras?

14 tips voor een beter terras

  1. de belangrijkste tip van de juryleden is om aandacht te besteden aan bijverkoop en upselling. ‘Het is een vrij eenvoudige manier om je omzet te verhogen en gasten waarderen het echt. We moeten af van het idee dat het opdringerig is.’
  2. Zorg voor voldoende personeel. Lukt dit niet, ontvang dan minder gasten. Liever 50 goed bedienen/serveren dan 80 minder goed tot slecht.
  3. Is er altijd iemand aanwezig op het terras? Wijs daarvoor iemand aan. Deze persoon blijft buiten; gasten ontvangen, placeren, kaart geven, uitzwaaien etc.
  4. Alles opgeruimd en schoon? Tafels afgeruimd en schoongemaakt? Zodat een gast (of een jurylid) niet aan een vieze tafel hoeft te zitten?
  5. Laat nieuwe medewerkers niet zonder training meedraaien. Basiskennis van de kaart en de dranken is echt een vereiste. Veel leveranciers geven ook leuke cursussen. Plan oefensessies waarin de jongelui leren met een blad te lopen.
  6. Los fouten op. Elke klacht is een kans. Dat kan een klacht zijn van gasten, maar ook een opmerking van een medewerker. Luister en koppel terug. Zorg dat mensen zich door je gehoord voelen.
  7. Doe meer dan mensen van je verwachten. Dit geldt ook weer voor zowel gasten als medewerkers. Dat kan het bakje water voor de hond zijn, een pleister voor een peuter die is gevallen of een extra kussentje in de rug voor een zwangere vrouw. Maar ook een bakje fruit voor medewerkers die aan het werk zijn.
  8. Sommige gasten zijn heel veeleisend en zijn brutaal tot onbeschoft richting medewerkers. Neem het hierin voor je personeel op. Leg uit dat iedereen hard werkt om het de gast naar de zin te maken.
  9. Bespreek recensies met je team. Niet alleen de negatieve, ook de positieve!
  10. 10.00 uur open met je terras? Zorg dan dat alles dan ook klaarstaat. Bloemetje op tafel? Krijtbord aan de weg? Kussentjes op de meubels? Parasols uit?
  11. De jury ziet nog vaak dat het welkom van de gast goed geregeld is, maar dat bij vertrek de aandacht verslapt. Lang wachten op de rekening, geen gedag zeggen als mensen weglopen. Daar liggen verbeterpunten.
  12. Het is diverse juryleden opgevallen dat veel horecabedrijven tegenwoordig een eigen bier, wijn of ander drankje op het menu hebben staan. ‘Daarmee kun je je onderscheiden, zeker als medewerkers de gasten er actief op attenderen.’
  13. Bied je bestellen via een QR-code aan? Prima. Maar laat de gast dan verder niet aan z’n lot over. Persoonlijk contact (bij het uitserveren) en service blijven belangrijk.
  14. ‘Zet je medewerkers op 1, dan zetten zij de gast op 1. Het gaat daarbij om meer dan geld. Scholing, werkplezier. Alles telt mee. Ik vraag of mensen lol hebben in hun werk en hoe we het nog plezieriger kunnen maken.’ Dat begint al bij goedzittende bedrijfskleding waarin mensen zich prettig voelen.
Onderdeel van de collectie

Terras

Hoe haal je de meeste omzet uit je terras? Hoe richt je het in? Hoe train je je terraspersoneel? Wat zijn de ideale terrasdrankjes? In deze collectie vind je allerlei aandachtpunten voor het optimale terras. Van het aanvragen van een terrasvergunning tot inspiratie voor de terraskaart.