Ekmekci opent in Den Haag, Zoetermeer en Zwolle

Ekmekci opent in Den Haag, Zoetermeer en Zwolle

Ekmekci heeft drie vestigingen geopend. In Zoetermeer, Zwolle en Den Haag zijn nieuwe franchisenemers gestart. Door deze uitbreiding telt de formule nu twaalf Nederlandse restaurants.

Eigenaren Muraf Cifci en Umar Mirza hebben grote ambities met Ekmekci. Ze willen de formule uitbouwen tot een ‘internationaal fenomeen’, zo vertelden ze eerder aan Misset Horeca. ‘En met internationaal bedoelen we niet de Benelux of West-Europa’, aldus Mirza. ‘De groeikansen zijn eindeloos, we hebben al aanvragen uit Florida, Georgië, Pakistan en Azerbeidzjan.’

Eind 2023 twintig in Nederland

Ook in Nederland is volgens de eigenaren volop belangstelling. Mirza en Cifci noemen twintig locaties aan het eind van dit jaar ‘zeer realistisch’. Door openingen in Den Haag (de derde in die stad), Zoetermeer en Zwolle zijn er nu twaalf Ekmekci-vestigingen.

‘De drie winkels worden geëxploiteerd door nieuwe franchisenemers’, aldus Mirza. Door de opening in Zwolle is de formule nu ook actief in het oosten van het land. ‘We hebben al een locatie in Almere, maar dit is inderdaad nog een stukje verder die kant op. Het is onze eerste in Overijssel.’

Vastgoeddirecteur in dienst

Voor het vinden van nieuwe locaties is een vastgoeddirecteur in dienst. ‘Hij zoekt naar goede plekken’, vertelt Mirza. ‘Daarnaast merken we dat we interessant zijn voor verhuurders, en zijn er ondernemers die zich melden.’

Bakker

Ekmekci is het Turkse woord voor bakker. Een naam die Cifci heeft gekozen uit respect voor zijn familie, waarvan twee ooms mede-eigenaar zijn. Het logo is een boom, die in alle winkels een centrale plek heeft.

Boom als centrale plek

‘De boom is de oudste bewoner van het dorp’, verklaarde Cifci die keuze eerder aan Misset Horeca. ‘Daar spreek je af als er iets is. Het is het hart van de gemeenschap, met schaduw en zon. Verdriet en geluk. In traditionele dorpen in Turkije werden er lintjes in gehangen. Dat zijn niet per se wensen, maar vooral verhalen.’

Nieuwe generatie mensen

Het concept is daghoreca op een absolute A-locatie. Mirza daarover: ‘We serveren verse producten, op verschillende manieren bereid. Een urban restaurant voor de nieuwe generatie mensen, die zich niet of niet meer identificeren met één cultuur of één speciale keuken.’

Winnaar Franchise Starter Award

Ekmekci werd vorig jaar oktober uitgeroepen tot winnaar van de Franchise Starter Award. Een prijs die wordt toegekend aan de meest veelbelovende startende franchiseformule. Mirza noemde het destijds ‘een bevestiging dat ze op de goede weg zijn’.