Per bezoek spenderen ze gemiddeld 23 euro. De uitgaven zijn het hoogst bij sushi-zaken en onder 35- tot en met 49-jarigen. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Fastfoodketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 7.200 Nederlanders.
Gemiddelde besteding
Nederlanders spenderen gemiddeld 23 euro per bezoek aan een fastfoodketen. Dit is de totale rekening voor het hele gezelschap. Met in totaal 85,7 miljoen bezoeken komt de totale besteding bij de ketens uit op 1,9 miljard euro.
De hoogste bestedingen worden gedaan bij sushi-zaken. Gasten geven het meest uit bij SushiPoint (€50), gevolgd door Mr. Sushi (€49). Nederlanders besteden dus het meest bij sushiketens, waarschijnlijk omdat sushi duurder is dan andere fastfoodproducten.
Fastfoodketens
Spare Rib Express staat op de derde plaats met een gemiddelde besteding van €39. New York Pizza (€27) en Domino’s Pizza (€24) maken de top vijf compleet. Bij Smullers (€7), The Döner Company (€11) en FEBO (€12) zijn bezoekers juist het minst kwijt.
De gemiddelde besteding per bezoek is het hoogst onder 35- tot en met 49-jarigen (€26). Bezoekers tussen de 18 en 34 jaar besteden gemiddeld €22 per bezoek, terwijl 50-plussers gemiddeld 20 euro uitgeven.
Resultaten
De resultaten komen uit de Nationale Benchmark Fastfoodketens, een grootschalig onderzoek naar reclame, naamsbekendheid, bezoek, besteding, NPS en loyaliteit in de Nederlandse markt voor fastfoodketens. In het onderzoek zijn 7.180 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking.
Multiscope is een specialist in online marktonderzoek. We ondersteunen bedrijven en organisaties bij het nemen van de juiste beslissingen door middel van online panels, marktrapporten en innovatieve onderzoeksoplossingen.