‘Ten eerste is het natuurlijk noodzakelijk om er voor te zorgen dat er voldoende bezoekers in je zaak komen’, aldus Rose. ‘De slimste horecaondernemers kunnen zelf traffic genereren. Door zelfstandig, of collectief activiteiten te organiseren. En als je dan bezoekers hebt in je zaak zijn er drie dingen die belangrijk zijn voor het bepalen je commerciële succes. Je personeel, je personeel en je personeel. Kennis en kunde van hun directe leidinggevende is van het allergrootste belang. Het vermogen om te kunnen sturen op commerciëlegastvriendelijkheid.’
Verder ziet Rose een belangrijke rol weggelegd voor leveranciers. Deze moeten zich minder op de prijs en meer op de meerwaarde richten. ‘Mag ik voorzichtig zeggen dat leveranciers zich af en toe laten uitknijpen? Laten uitknijpen zeg ik bewust, want als leverancier moet je eigenlijk kunnen zeggen; “Bedelen doe je maar bij een ander, als je wilt ondernemen moet je bij mij komen. Wat heb je liever: Dat je bij mij 10 procent minder betaalt, of dat ik je help om 50 procent meer omzet te maken.”’
Wat moeten deze leveranciers concreet doen? ‘Reclame maken voor horecaondernemers, feesten en evenementen organiseren bij horecazaken. Waarom organiseert een leverancier ingodsnaam in-house evenementen? Beste leveranciers, haal ze uit hun luie stoel, die ondernemers. Daarnaast moeten leveranciers een cursus bijverkoop houden. Ik voorspel dat horecaondernemers die kiezen voor leveranciers die dit kunnen aanbieden, er het beste van gaan afbrengen in 2005.’