Schlaman doet zijn uitspraak in zijn column in de jongste uitgave van het blad theme:nl. De gedachten van de gerenommeerde horecaondernemer staan haaks op het algemene denkbeeld bij het ontwerpen van een nieuw horecaconcept. Daar is veelal de grootte van een budget het vertrekpunt bij het bedenken van nieuwe concepten en plannen.
Schlaman in zijn column: ‘Houd in gedachten dat de conceptuele fase vrij moet zijn van beperkingen en alleen mag worden benaderd vanuit maximale mogelijkheden. Later pas je dan een en ander aan qua realistische haalbaarheid op het gebied van praktische uitvoerbaarheid, financiële mogelijkheden en natuurlijk allerlei professionele aspecten als routing, werkbaarheid en efficiency.’
Verder veegt Schlaman in zijn commentaar de vloer aan met het fenomeen tijdloos horeca-interieur. ‘Volgens de deskundige jury van een designwedstrijd moet er gestreefd worden naar een tijdloos interieur, en dat interieur is maar van beperkte invloed op de bezoekmotieven van een gast. Flauwekul. Tijdloos staat voor saai en mainstream.’ Met de designwedstrijd bedoelt Schlaman de Satelliet Design Challenge, een conceptwedstrijd voor studenten die tijdens de Horecava in Amsterdam voor het eerst werd gehouden.
De in Hoogezand-Sappemeer geboren Schlaman beschikt over een ruime ervaring in de horeca en wordt gezien als een toonaangevende ondernemer in Groningen en daarbuiten. Hij is ruim 25 jaar bezig met innovatieve concepten in de horeca, waarvan het Newscafé in Groningen zijn meest recente project is.