Zeven studenten van de Hoge Hotelschool Maastricht hebben in het kader van hun afstudeerproject een onderzoek gedaan naar assemblage. Om een duidelijk beeld te krijgen van de marktomvang, is naar vierhonderd instellingen in Nederland een enquête gestuurd. De respons was ongeveer vijftig procent en dat maakt de enquête representatief. Daarnaast is een aantal interviews gehouden met opinionleaders van de markt en is een kennistafel georganiseerd om een discussie te creëren tussen chef-koks en hoofden voeding van verschillende soorten keukens.
Een aantal producten, zoals soep, saus, jus en puree, wordt in veel instellingen nog zelf gemaakt met behulp van een halffabrikaat. Aangezien de grootste groei is terug te vinden in combinatiekooktechnieken, behouden halffabrikaten in deze productgroepen nog een groot aandeel.
Vleesproducten komen in de warme maaltijd het meest voor in kant-en-klare vorm. Het aanbod van vlees is vrij groot, maar er is vaak kritiek op de kwaliteit van de producten. De gekookte aardappel is vaak een groot probleem in assemblagevorm. Hier worden nog veel ontwikkelingen in verwacht. De eenpansgerechten zijn populair en in combinatie met de trend van internationalisering wordt verwacht dat deze ook sterk gaan groeien in volume.
De markt van assemblage groeit sterk. Niet alleen assemblagekeukens, maar juist ook het aantal gekoppelde en ontkoppelde keukens dat kant-en-klare producten gebruikt, groeit sterk. De concurrentie in de markt wordt steeds groter, de aanbieders nemen toe en het aanbod wordt steeds breder. Bovendien zijn de kwaliteitseisen op het gebied van assemblageproducten hoog, waardoor men veel shopt om de beste prijs/kwaliteit verhouding te vinden. Fabrikanten, maaltijdproducenten, grossiers en cateraars strijden allen om een aandeel in de markt.