Veiligheid geeft doorslag voor alleenreizende zakenvrouw

Veiligheid geeft doorslag voor alleenreizende zakenvrouw

Vrouwelijke zakenlieden die alleen reizen vinden veiligheid en reputatie van een hotel doorslaggevend voor de keuze van hun verblijf. Dat blijkt uit een enquête van Accor Hotels Nederland waarvan de resultaten op 19 december gepubliceerd zijn.

Zo'n 250 vrouwen die lid zijn van het loyaltyprogramma Le Club Accorhotels, deden mee aan een enquête. Daarbij was de centrale vraag welke factoren voor zakenvrouwen meewegen bij de beslissing om een hotel te kiezen. Veiligheid en reputatie van het hotelmerk zijn daarbij doorslaggevend. Bij het in- en uitchecken waarderen ze een vriendelijke en discrete werkwijze van de baliemedewerker. Met name vertrouwelijkheid ten aanzien van identiteit en kamernummer wordt op prijs gesteld.

Schone kamers

De tweede factor van belang is comfort. Dit bestaat uit schone kamers en waardering voor extra service voor vrouwen zoals minder sportkleding en –zenders, spiegels en kledinghangers voor vrouwenkleding. Ook een aparte verdieping voor vrouwen is genoemd als optie. Derde factor betreft eten en drinken. Vrouwen willen wel zonder extra kosten gebruik maken van roomservice. Ze wensen privacy als alleen in het restaurant dineren. Gezonde en evenwichtige maaltijden staan op de verlanglijst.
Accor Hotels geeft aan dat de meeste van deze wensen al voor het onderzoek in het aanbod van Accor waren opgenomen. De resultaten bieden de hotelketen een bevestiging in het werk om hotels voor zowel mannen als vrouwen te optimaliseren.

Werkgroep WAAG

Bij Accor Hotels is een speciale werkgroep in het leven geroepen om vast te stellen wat de verwachtingen zijn van vrouwelijke gasten. Jaarlijks verblijven 50 miljoen vrouwen in de wereldwijd opererende hotel-operator Accor. Om onder meer de dienstverlening beter af te stemmen op vrouwen is vorig jaar Women at Accor Generation (WAAG) opgericht. Dit is een internationaal vrouwennetwerk. WAAG moet er verder voor zorgen dat meer vrouwen leidinggevende functies gaan vervullen. Momenteel is 35 procent van de hotelmanagers vrouw en dat percentage moet in 2015 50 zijn. Zo'n 1500 mannen en vrouwen in 60 landen lid van het nieuwe netwerk.