Afrika overvleugelt de komende jaren Azië als continent waar de bierconsumptie het snelst groeit, zo denken de marktvorsers.
Azië en Zuid-Amerika
Zij mikken tot 2018 op een jaarlijkse groei van de consumptie in Afrika van 6 procent. Voor Azië wordt een groei van 3,6 procent becijferd en voor Zuid-Amerika 2,9 procent.
Bierconsumptie
De afgelopen jaren vormden de opkomende economieën, met Azië (vooral China) voorop, de motor achter de wereldwijde groei van de bierconsumptie.
Dat was voor de brouwers een zegen, omdat daarmee de afzwakkende vraag naar bier in westerse landen kon worden gecompenseerd.
Wereldwijde omzet
Volgens de Rabobank-analisten blijft Azië de komende jaren belangrijk voor de wereldwijde bieromzet, maar groeit de bevolking van 18 jaar en ouder en daarmee het potentieel drinkers tot 2018 het snelst in Afrika.
Heineken
Grote brouwers als Heineken en SAB Miller hebben al een sterke marktpositie in Afrika die zij verder kunnen uitbreiden, maar het continent biedt ook kansen aan nieuwkomers.
Die nieuwe spelers doen er dan wel goed aan zich te richten op specifiek deel van de Afrikaanse markt.
Export
Rabobank wijst er bovendien op dat zakendoen in Afrika niet eenvoudig is, de valkuilen zijn talrijk. Ook om die reden is het verstandig dat nieuwkomers de Afrikaanse markt eerst opgaan via de export van hun product.
Als op die manier eenmaal een marktpositie is verworven, dan pas zouden de brouwers lokale productie van hun bier kunnen overwegen.
Bron: ANP