Dit jaar moeten er wederom vijf ijssalons bij komen. De eerste twee locaties zijn al bekend. Dit voorjaar openen nieuwe zaken in Zuidlaren en Roden. Voor die laatste vestiging is Romke de Jong nog op zoek naar een franchisenemer. Daarnaast is hij in gesprek met diverse partijen voor nieuwe Lilly’s locaties.
Marktleiderschap
De Nederlandse ijsmarkt bestaat grotendeels uit zelfstandige ondernemers. Pas de laatste jaren zet
ketenvorming in de ijsbranche definitief door. Door de snelle groei van het aantal ijssalons verwacht Lilly’s dat de markt verzadigt in 2015/2016. Door ook de komende jaren vijf zaken per jaar te openen wil het bedrijf graag de grootste keten van ambachtelijke ijssalons worden binnen Nederland. De ambitie is om al in 2013 marktleider te zijn.’
Volgens De Jong onderscheidt Lilly’s zich door een trendy en modern interieur, eerlijke, verse en
ambachtelijke producten en een hoge gastvrijheid. ‘Ons concept klopt, dat maakt deze groei mogelijk. Onze ondernemers kennen de lokale markt en worden ondersteund door ons hoofdkantoor dat zorgt voor de marketing en het assortiment. Samen sterk noemen wij dat’, aldus De Jong
Investeren in ‘groen’’
De Jong’s ijs, het moederbedrijf van Lilly’s, blijft investeren in de formule. De ijsmakerij wordt flink
uitgebreid en energiezuiniger gemaakt. De Jong’s ijs stelt een hoge prioriteit aan het ‘groen’ maken van haar roze dochteronderneming, zegt Romke de Jong: ‘Ons familiebedrijf kiest al generaties voor de lange termijn en doet nu niet anders. Dit jaar komt onze eerste ijskar op zonne-energie uit en zelfs onze spaarpassen zijn 100% afbreekbaar.’
Webshop
Dit jaar heeft het bedrijf nog een noviteit in de planning. In het voorjaar zal de compleet nieuwe webshop van het bedrijf online gaan. Hier kunnen klanten de chocolade van Lilly’s door heel Nederland versturen. Ook is het mogelijk om je eigen persoonlijke doos bonbons samen te stellen en op te halen bij een vestiging naar keuze. Ook met ijs is dit mogelijk. Hiermee kunnen wachtrijen worden vermeden. ‘Door het online te betalen kan het via een snelle afhaaldesk zonder lang wachten meegenomen worden’, aldus De Jong.
Het slechte weer in 2011 is Romke de Jong nog niet vergeten. ‘Toen grapten we als het mooie weer niet naar Nederland komt komen wij wel naar het mooie weer en openden we een vestiging op Bonaire. Dit jaar hopen we toch op meer zon en minder regen, zo niet dan hebben we interesse in Curaçao.’