De Bank in Doetinchem Café van het Jaar 2000

De Bank in Doetinchem Café van het Jaar 2000

Het Doetinchemse café De Bank is maandag verkozen tot Café van het Jaar 2000. Volgens vakblad Misset Horeca, dat de verkiezing organiseerde, biedt het bedrijf zeven dagen per week gastvrijheid en gezelligheid.

De tweede plaats was voor café De Schelde in Terneuzen. Op de derde plaats eindigde café 't Vaticaan in Tilburg.

De jury noemt café De Bank in haar juryrapport een compleet bedrijf 'waar je 's morgens ontspannen kunt koffiedrinken, kunt lunchen en dineren, kunt borrelen en waar je een feestje kunt vieren'.

De rol van de medewerkers daarin is een belangrijke: ze zijn correct, stijlvol en gastvriendelijk. Uitbater Gert van Aalst is 'de plezierige regisseur achter dit altijd levendige adres'.Van Aalst won met zijn uitverkiezing een tiendaagse reis naar Cuba voor twee personen. Deze prijs heeft hij 23 oktober in De Rode Hoed in Amsterdam in ontvangst genomen. Het Gastvrijheidsbeeld, symbool voor een goede service en goed ondernemerschap in de cafésector, krijgt hij in november in het bedrijf zelf.

Veteraan

Het bedrijf van tweede prijswinnaar en veteraan Jan Jonkman (67), café De Schelde in Terneuzen, is in alle opzichten een klassiek bedrijf te noemen. Het bestaat al 33 jaar en is onderscheidend door zijn warme en bijzondere inrichting. De klanten komen uit alle windstreken en zijn uit alle klassen van de maatschappij afkomstig. Het café vervult een onmiskenbare sociale functie in Terneuzen.

Derde-plaats-winnaar 't Vaticaan (Tilburg) is een voorbeeld van een bedrijf dat onder 'bezielende en energieke leiding' van een jonge ondernemer, Jacques Pechtold, is uitgegroeid tot een sfeervol adres waar een mix van generaties en klassen zich thuisvoelt.

Café van het Jaar

De wedstrijd Café van het Jaar is een landelijke vakwedstrijd waar cafés vrijwillig aan meedoen. Voor deze editie heeft de jury ruim veertig cafés verspreid over het land anoniem bezocht. Daaruit selecteert de jury vervolgens tien finalisten die vervolgens tijdens een officieel bezoek uitvoerig worden gescreend. De jury let onder meer op gastvrijheid, hygiëne, assortiment, uitstraling, inrichting, personeelsbeleid en kwaliteit van vakmanschap en ondernemerschap.