Tussen 2003 en 2005 is de verkoop van witbier in België met 20 procent gedaald. Cafébazen melden zelfs 60 procent afzetvermindering. Dat komt volgens hen door drie recente ontwikkelingen.
‘De eenzijdige beslissing van bierconcern InBev om de bierglazen te vergroten, het nieuws over de miljardenwinsten van het bedrijf, en de sluiting van de brouwerij in het dropje Hoegaarden’, aldus voorzitter Jan De Haes van Horeca Vlaanderen.
Het Belgische actualiteitenprogramma TerZake noemde het gedoe rond Hoegaarden ‘globalisering uit een zeshoekig glas’. Het programma meldde dat steeds meer Belgen niet meer achter het merk staan, waar ze tot voor kort nog zo trots op waren.
InBev laat weten dat de nieuwshype rond Hoegaarden overdreven is. Woordvoerder Lian Verhoeven in De Volkskrant: 'Fruit- en abdijbieren zitten in de lift, terwijl witbier nu wat uit de mode is'.