Barista geen vaste prik bij nieuwe koffiebars

Barista geen vaste prik bij nieuwe koffiebars

Bij koffiebars die het afgelopen jaar openden is een barista niet een vast gegeven. Bij Dokkaffee in Rotterdam moeten ze er zelfs niets van hebben. Josephine Coffee twijfelt nog. Bij andere koffiebars zien ze het nut van een barista wel in en zijn deze al in dienst of wordt een opleiding gevolgd door medewerkers en/of eigenaar.

Dat blijkt uit een rondgang van Misset Horeca langs nieuwe koffiebars. Dokkaffee (officiële opening 23 september) in Rotterdam is duidelijk tegen. ‘Een barista? Een wat?? Geen hartjes of kerstbomen op de koffie. Voeten op de grond, handen uit de mouwen. Lekker Rotterdams. Met ons team zijn we uiteraard constant bezig om naar verbetering te streven. Als je maar wilt blijven leren en altijd kritisch blijft. Geen barista, wel goede koffie’, aldus bedrijfsleider Laurens van Beek.

Arjan Pen, met Renate Claesssens, eigenaar van Josephine Coffee in Arnhem (na vier jaar sinds mei open op een nieuwe locatie) twijfelt. ‘Nee, of toch ja als je er zo intensief mee bezig bent. In ieder geval nog geen diploma.’ Eigenaar Angelo van de Weerd van het hippe The Village Coffee & Music in Utrecht (open sinds april) volgt een opleiding, mede-eigenaar Lennaert Meijboom (nog) niet. De alom gelauwerde Koffiesalon in Amsterdam (derde vestiging medio oktober open) heeft 45 medewerkers in dienst die (vrijwel) allen een barista-diploma hebben, aldus eigenaar Diederik Habbema.

Kennis overdragen

Bij in maart geopende Koffiefabriek in Gouda zijn ze duidelijk vóór. ‘Ja, Wil je een kwaliteitskoffie kunnen serveren moet je weten hoe een espressomachine werkt en hoe je deze op de juiste manier moet gebruiken. Medewerkers die dit niet beheersen mogen ook niet achter de machine staan. Elke medewerker krijgt een training en wordt SCAE gecertificeerd’, aldus eigenaar Jaco de Vries.

Bas ten Dam van More Than Espresso! in Haarlem (open sinds mei) is ook voorstander: ‘Wij werken met volledig getrainde Barista’s die hun opleiding bij Lavazza Italy hebben gevolgd. De opgedane kennis en ervaring is terug te vinden in de zaak, maar wordt ook overgedragen aan de horeca en consumenten die een training kunnen volgen in ons trainingcentrum boven de zaak.’